4 ćwiczenia, które doskonale wpływają na kondycję stawów

O tym, jak ważny jest wysiłek fizyczny w naszym życiu, mówi się wiele. Mało kto wspomina jednak, że zbytnie obciążenie stawów, może skutkować urazami i kontuzjami. Oczywiście nic nie musi się stać, jeżeli tylko zadbamy o to, aby odpowiednio stawy rozruszać przed intensywnym wysiłkiem. Poniżej przedstawiamy 4 proste ćwiczenia, które pomogą nam zadbać o kondycję stawów.

Ćwiczenie nr 1

 Ustawiamy się z pozycji klęku podpartego, pozostawiając proste plecy, ręce opieramy o podłoże. Staramy się, aby głowa stanowiła przedłużenie linii kręgosłupa. Prawą nogę podnosimy wyprostowaną do góry. Utrzymujemy kilka sekund, po czym wracamy do pozycji wejściowej. Powtarzamy ten sam ruch z drugą nogą. I na przemian 6-10 razy.

Ćwiczenie nr 2

 Kładziemy się płasko na plecach. Nogi zgięte w kolanach rozstawiamy na szerokość bioder, ręce układamy wzdłuż tułowia. Unosimy biodra wysoko, aby tworzyły wraz z tułowiem linię prostą. Utrzymujemy kilka sekund i wracamy do pozycji wyjściowej. Ruch powtarzamy ok. 10 razy.

Ćwiczenie nr 3

 Kładziemy się płasko na plecach jak w ćwiczeniu nr 2. Stopy mocno opieramy o podłoże. Prostujemy prawą nogę w kolanie, kładąc ją płasko na podłodze. Powracamy do pozycji wyjściowej i wykonujemy ten sam ruch drugą nogą. Powtarzamy kilkanaście razy.

Ćwiczenia nr 4

 Kładziemy się na brzuchu z wyprostowanymi nogami i ramionami. Pod biodra możemy podłożyć poduszkę, żeby nie uciskały o podłogę. Prawą nogę uginamy w kolanie i łapiemy za kostkę prawą ręką. Odciągamy nogę mocno do góry, drugą pozostawiając płasko na podłożu. Pozostajemy w tej pozycji kilka sekund. Ruch powtarzamy z drugą nogą i lewą ręką.

Dlaczego warto dbać o kondycję stawów

 Podczas biegania, wykonywania przysiadów oraz wielu innych ćwiczeń, wzmacnia się nasza kondycja i wydolność, wzrastają mięśnie i czujemy się lepiej. Jednak nasze stawy narażone są wtedy na znaczny wysiłek, a jeśli nie są dość mocne, mogą ulec kontuzjom.

Jeżeli nie rozgrzejemy i nie rozciągniemy stawów przed i po treningu, narażamy się na urazy, które mogą być trudne do wyleczenia i wykluczyć nas z aktywności fizycznej na dłuższy czas. Warto pamiętać o tym, że same ćwiczenia nie wystarczą, nasze stawy należy również odpowiednio odżywiać, dostarczając im wartości odżywczych w postaci witamin i minerałów, które poprawią ich funkcjonowanie i wspomogą zdrowie. Skoro już decydujemy się na jakiekolwiek sport, zadbajmy o dobry stan naszych kości i stawów, wykonując podane powyżej ćwiczenia i stosując odpowiednią dietę.