5 najczęściej popełnianych błędów na siłowni

Wykupując karnet na siłownię decydujemy się na zmiany w naszym życiu – głównie skupiając się na sylwetce. Podejmowanie aktywności fizycznej i prowadzenie zdrowego trybu życia staje się to coraz bardziej popularne. Często zdarza się jednak, że chcąc coś zmienić, oczekujemy niemal natychmiastowych efektów, co rzutuje na brak poświęcania wystarczającej uwagi ćwiczeniom, jakie wykonujemy. Przekłada się to niestety na wiele popełnianych błędów.

1. Nadmierne wykonywanie treningu

Osoby będące na pierwszym etapie treningów zazwyczaj wybierają nieodpowiednie dla siebie ćwiczenia, wykonując ich aż za dużo. Podejmując jakąkolwiek aktywność fizyczną musimy pamiętać o umiarze. Wykonywanie zbyt długich treningów lub dużej ilości powtórzeń może doprowadzić do kontuzji, które wykluczą nas na jakiś czas z aktywności. Kluczowe jest znalezienie idealnego balansu treningowego, nie zapominając o regeneracji.

2. Brak planu treningowego i żywieniowego

Jednym z najczęstszych błędów jest brak doboru odpowiedniego planu treningowego. Osoby początkujące często ćwiczą bez namysłu – wybierają nieodpowiednie lub zbyt ciężkie ćwiczenia. Podobnie rzecz ma się z doborem diety – zbyt mała lub zbyt duża ilość kalorii może sprawić, że efekt będzie zerowy lub ledwo zauważalny. Trening i dieta zazwyczaj idą ze sobą w parze i powinny wzajemnie się dopełniać.

3. Niepoprawna technika

Jedna z większych „zmor” osób trenujących. Chcąc szybko uzyskać wymarzony cel marginalizujemy technikę. Niepoprawne wykonywanie ćwiczeń może przynieść więcej złego niż dobrego, ponieważ możemy nabawić się wielu urazów i kontuzji, a efekt będzie znacznie słabszy.

4. Brak rozgrzewki i niewystarczająca ilość regeneracji

Kolejnym częstym błędem jest pomijanie rozgrzewki, będącą fundamentem niemal każdej aktywności fizycznej. Podobnie z regeneracją – każdy organizm potrzebuje indywidualnego czasu, by móc odpocząć. Mało osób wie, że to właśnie w czasie regeneracji rosną mięśnie.

5. Obserwacja własnego organizmu

Gdy coś idzie nie tak jak powinno, nasz organizm wysyła nam sygnały. Niestety zdarza się, że nie jesteśmy w stanie dobrze ich zinterpretować przez co lekceważymy np. ból, myśląc, że „jak boli, to znaczy, że dobrze ćwiczę.” Tymczasem nasze ciało może w ten sposób manifestować złe dobranie obciążenia lub sugerować złą technikę wykonywania ćwiczeń. Wsłuchując się w swoje ciało i odbierając jego sygnały będziemy w stanie lepiej poznać siebie oraz iść drogą do sukcesu.

Zaczynając treningi – niezależnie czy wykonywane w domu czy na siłowni – musimy pamiętać o podstawach. Tak, jak dom nie może powstać bez fundamentów, tak trening bez podstaw może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Warto zatem zagłębić się w temat odpowiedniego doboru ćwiczeń czy prawidłowej techniki. Dbając o te „szczegóły” wymarzona sylwetka będzie w zasięgu ręki.