Ból stawów – jak sobie z nim radzić

Bóle stawów to popularna dolegliwość, a powodów jej występowania jest wiele. Ten przeszywający, utrudniający poruszanie się i nawracający ból potrafi odebrać radość z codziennych czynności. Na szczęście zredukowanie a nawet całkowite pozbycie się problemów ze stawami nie jest trudne. Sprawdź jak możesz pomóc swoim stawom.

 

Styl życia a stawy

 

Nie od wczoraj znany jest wpływ ruchu i aktywności fizycznej na stan zdrowia naszego ciała i samopoczucia. Zarówno jego brak, jak i nadmiar, może przyczynić się do rozwijania problemów ze stawami, jednak zwykle ból w tym miejscu nie pojawia się od razu. Szczególnie narażone na tego typu dolegliwości są osoby, które wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej, a także osoby nadmiernie lub nieumiejętnie trenujące.

 

Stawy potrzebują ruchu w swoim pełnym zakresie, czego nie osiągamy przebywając długo w jednej pozycji. Choć mogłoby się wydawać, że siedząc nie powinniśmy obciążać kolan, w rzeczywistości jest inaczej – długotrwałe ugięcie prowadzi do problemów nie tylko z płynnością ich ruchu, lecz także bólem. W przypadku kolan problem nasila się w siadzie z „nogą na nodze”. Zazwyczaj taki zastój przeżywamy w pracy, gdzie przez cały dzień wykonujemy powtarzalne czynności, które ograniczają nasz zakres ruchu. Co godzinę powinniśmy więc poświęcić przynajmniej dwie minuty na rozruszanie się i delikatne rozciągnięcie zastałych stawów oraz zmienić pozycję.

 

U osób trenujących taki ból zazwyczaj jest związany z nadmiernym wysiłkiem fizycznym w danym obrębie i jest on odczuwalny ze względu na otaczające staw tkanki, takie jak ścięgna, więzadła i torebkę stawową. W takim wypadku wskazane jest delikatne i spokojne rozciąganie kończyn oraz chłodzenie okolic stawu przy pomocy zimnych kompresów przynajmniej dwa razy dziennie.

 

Aktywność dla stawów

 

Chcąc poprawić ich kondycję należy pamiętać, aby uważać na przesadne obciążenie. Długotrwałe spacery i bieganie nie są wskazane, szczególnie jeżeli odbywają się one na betonowym podłożu i nieprzystosowanych butach. Podłoże sprzyjające tej aktywności to ściółka leśna, która idealnie pochłania wstrząsy i odciąża nasze kolana. Lekarze polecają regularne wizyty na basenie oraz jazdę na rowerze, ponieważ w obu tych przypadkach na stawy kolanowe nie działa masa naszego ciała.

 

Stawy skokowe to trzecie po kolanach i łokciach miejsce, w którym pojawiają się bóle. W tym przypadku szybką ulgę przyniesie rozciąganie stawu przy pomocy dłoni, a także ćwiczenie polegające na kręceniu niewielkich kółek stopą. Wskazany jest odpoczynek z nogami na poziomie reszty ciała, a kiedy ból ustąpi warto regularnie wzmacniać stawy np. przy pomocy beretu rehabilitacyjnego.

 

Terapia na bolące stawy

 

  • Przy stanach zapalnych, które objawiają się silnym bólem szczególnie przy porannym wstawaniu, zaleca się stosowanie leków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych, unikanie przeciążeń, odpoczynek oraz stosowanie pomocniczych urządzeń np. opaski odciążającej na staw nadgarstkowy lub łokciowy.

 

  • Fizykoterapia jest terapią zlecaną bezpośrednio przez lekarza, który zna historię schorzeń pacjenta. Do zabiegów należą: masaż, krioterapia, ultradźwięki, laseroterapia, elektroterapia oraz pole magnetyczne.

 

  • Kinezyterapia opiera się na stosowaniu ćwiczeń leczniczych. W wypadku napiętych i przykurczonych tkanek miękkich zalecane są ćwiczenia rozluźniające i rozciągające, a następnie wzmacniające mięśnie i poprawiające ruchomość chorego stawu.

 

  • Kinesiotaping, polega na stosowaniu specjalnych, wodoodpornych plastrów, które po zastosowaniu w okolicy bolesnego stawu pozwalają na jego odciążenie. Można zastosować tę terapię w przypadku: zespołu cieśni nadgarstka, łokcia tenisisty oraz dolegliwości kręgosłupa.

 

  • Terapia manualna pozwala na odblokowanie bolesnego stawu przy przewlekłych bólach, przywracając mu naturalną biomechanikę i usprawniając jego zakres ruchu.