Chcesz zasnąć szybciej? Ćwiczenie oddychania!

Długie zasypianie oraz niska jakość snu to problem, z jakim zmaga się wiele osób. Taki stan rzeczy odbija się negatywnie na każdej dziedzinie życia, a przewlekłe niewyspanie może doprowadzić do poważnych chorób fizycznych i psychicznych. Na szczęście ćwiczenia oddechowe potrafią korzystnie wpłynąć na zasypianie, a także przyspieszyć regenerację organizmu i ograniczyć stresory. Sprawdź jak możesz ćwiczyć swój oddech, aby zmienić swoje życie na lepsze.

 

Oddychanie to czynność fizjologiczna, którą często ignorujemy, a świadome oddychanie odgrywa dużą rolę w walce o nasze zdrowie i lepsze samopoczucie. Filozofie wschodnie kładą duży nacisk na prawidłowe oddychanie, dokładnie wiedząc o jego dobroczynnych skutkach. Płytki oddech wiąże się z dużym marnotrawstwem tlenu, czyli pierwiastka który pełni niezwykle istotną rolę w funkcjonowaniu naszego układu krwionośnego i mięśni – w tym mózgu.

 

Amerykański uczony dr Andrew Weil poświęcił lata swojej pracy na badanie wpływu medytacji i prawidłowego oddychania na zwalczanie stresu i poprawę samopoczucia. To właśnie on wymyślił metodę, która w krótkim czasie poprawiła jakość życia setek tysięcy ludzi cierpiących na bezsenność i kłopoty z zasypianiem. Jego metoda opiera się na prostej kontroli oddechu, która w rezultacie potrafi doprowadzić do snu nawet w niecałą minutę!

 

„Oddychanie silnie oddziałuje na fizjologię, myślenie i na nasz nastrój. Koncentrując się wyłącznie na tej czynności – i na niczym innym! – możemy osiągnąć stan pełnego zrelaksowania” – to słowa Weila, które całkowicie opisują sposób działania tej metody.

 

Metoda 4-7-8 zwana także „oddechem relaksacyjnym” polega na wykonaniu czynności wdechu-wydechu-wdechu kolejno przez 4,7 i 8 sekund. Aby wykonać je poprawnie, czubek języka powinien znajdować się w miejscu, w którym zaczyna się górne dziąsło.

 

  1. Ułóż się w wygodnej, sprzyjającej zasypianiu pozycji i zamknij oczy.
  2. Ustaw czubek języka na połączeniu podniebienia z górnym dziąsłem i wykonaj jeden, spokojny i rozluźniający wdech przez nos, który potrwa 4 sekundy. Na początku możesz określić odpowiednią ilość sekund licząc je w głowie, stopniowo zaczniesz wyczuwać jak długo powinien to być czas bez tego.
  3. Wstrzymaj oddech na siedem sekund, myśl tylko o tym jak powietrze wypełnia Twoje ciało, nie skupiaj się na przychodzących do głowy myślach, ale też nie odrzucaj ich gorączkowo, pozwól im odpłynąć.
  4. Wykonaj wydech, który potrwa 8 sekund, w ten sposób zamykasz cykl.
  5. Powtórz cały cykl 3 razy.

 

Ten rodzaj oddechu obniża nasze tętno, jednocześnie uwalniając serotoninę, która sprzyja relaksowi i ułatwia zasypianie. Oddech relaksacyjny możemy zastosować w wielu sytuacjach, ponieważ rozładowuje on napięcie i pomaga się wyciszyć. Jest to doskonała odpowiedź na sytuacje stresowe i lękowe, a także przy natłoku myśli.

 

Bezsenność jest chorobą, która nie tylko utrudnia życie, lecz także może doprowadzić do wystąpienia poważnych szkód na zdrowiu zarówno fizycznym, jak i psychicznym i nigdy nie powinna być ignorowana. Chcąc polepszyć swoją jakość snu zadbaj o kilka czynności przed położeniem się do łóżka, a szybko odkryjesz znaczenie właściwego snu w życiu codziennym.

 

  1. Zadbaj o możliwie jak największe zaciemnienie pokoju, nigdy nie zasypiaj przy świetle. Sztuczne oświetlenie i niewłaściwe pory snu wytrącają organizm z jego naturalnej równowagi, która jest ściśle powiązana z produkcją hormonów właściwych danej porze dnia. Zasypianie przy świetle wysyła ciału informację, że jest poranek i do naszego krwioobiegu oraz mózgu należy pompować substancje, które pobudzają nas do działania. To utrudnia czerpanie korzyści ze snu, podczas którego nasze ciało się regeneruje.
  2. Nie pij na noc. Wybudzanie się w trakcie snu to jedna z głównych przyczyn niewyspania. Potrzeba skorzystania z toalety wytrąca nas z rytmu, zmuszając organizm do wstania z pozycji leżącej, a także naraża nas na kontakt z ostrym, pobudzającym światłem.
  3. Nie jedz później, niż dwie godziny przed snem, ale nie trzymaj się kurczowo zasady niejedzenia po 18. Jeżeli zasypiasz o godzinie 24 będzie trudno nie zgłodnieć przez 6 godzin. Zarówno pusty, jak i pełny żołądek nie poprawiają jakości snu.