Będąc w ciąży wiele kobiet rezygnuje z aktywności fizycznej. Należy podkreślić, że kobiety spodziewające się dziecka mogą ćwiczyć, jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań lekarskich. Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie, dlatego tak ważne jest, aby nie rezygnować z aktywności fizycznej. Plan treningowy powinien spełniać indywidualne potrzeby przyszłej mamy. Regularne ćwiczenia mogą być niezwykle pomoce w poprawie kondycji oraz zdrowia podczas ciąży.

  1. Bezpieczeństwo to podstawa!

Uprawianie sportu w trakcie ciąży nie stanowi zagrożenia ani dla dziecka, ani dla matki, o ile lekarz prowadzący wyraził zgodę na aktywność fizyczną. Treningi doskonale wpływają na nasz organizm, przyczyniają się do redukcji bólu kręgosłupa, który jest nieco nadwyrężamy podczas ciąży. Brak aktywności fizycznej w trakcie ciąży może doprowadzić do otyłości, nadciśnienia oraz szeregu innych konsekwencji. Warto zatem postawić nawet na najprostsze ćwiczenia!

  1. Joga

Wiele kobiet ma wątpliwości co do uprawiania jogi w ciąży. W tym wypadku najlepiej postawić na jogę prenatalną, czyli taką, gdzie ćwiczenia zostały strictre dobrane do ciężarnych. Joga działa relaksująco i odprężająco, co pomoże zredukować bóle pleców.

  1. Koci grzbiet

To ćwiczenie można śmiało wykonywać przez cały okres trwania ciąży. Ćwiczenie jest relatywnie proste i niewymagające. Wystarczy uklęknąć i oprzeć dłonie na podłodze, prostując równocześnie ramiona i rozluźniając mięśnie grzbietu. Ważne, aby głowa, szyja i kręgosłup tworzyły linię prostą. Następnie wyginamy plecy ku górze i opuszczamy głowę. Takie ćwiczenie można wykonywać o każdej porze dnia, z kilkoma powtórzeniami.

  1. Daj odpocząć nogom!

Nasze nogi codziennie dźwigają nasz ciężar, przez co mogą szybko się męczyć i manifestować w postaci bólu czy uczucia ociężenia. Połóż się na swoim lewym boku, tak, aby twoje ramiona, biodra oraz kolana znalazły się w linii prostej. Twoja głowa niech będzie podparta lewą ręką, natomiast prawa musi być oparta o podłogę na wysokości klatki piersiowej. Spróbuj rozluźnić mięśnie, weź głęboki wdech przez nos. W trakcie wydechu ustami, powoli unieś prawą nogę tak wysoko, jak dasz radę. Kolejny wdech to opuszczanie nogi. Takie ćwiczenia powtórz po dziesięć razy na każdą nogę. Jeżeli będzie ci łatwiej, nogę możesz unosić zgiętą.

  1. Ćwiczenia, których nie powinno wykonywać się w ciąży

Ćwiczenia, które wymagają od ciężarnej nierównych czy zbyt intensywnych ruchów nie są zbyt dobrym pomysłem. Niewskazane są zatem głębokie przysiady czy ćwiczenia, podczas których musimy dotknąć, z pozycji stojącej, podłogi. Podobnie jak ćwiczenia, które mogą narazić nas na kontuzje czy upadki, takie jak choćby podnoszenie ciężarów.

Uprawianie sportu w trakcie ciąży jest wskazane, jednak trzeba pamiętać, aby plan treningowy był odpowiednio dobrany i nie forsował za bardzo naszego ciała. Kobieta wykonując ćwiczenia może liczyć nie tylko na utrzymanie zgrabnej sylwetki, ale i na poprawę samopoczucia, ponieważ podczas treningów uwalniają się endorfiny odpowiedzialne za dobry nastrój. Nim jednak podejmiemy decyzję o aktywnym trybie życia w ciąży musimy mieć pewność, że nie ma ku temu żadnych przeciwskazań.