Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Kręgosłup to nasza podstawa – to on odpowiada za prawidłową postawę ciała. To on codziennie nas podtrzymuje, dźwiga ciężary, znosi przeciążenia. Niestety w natłoku obowiązków często o nim zapominamy, nie dając mu wytchnienia. Pracując przy biurku, czy unikając aktywności fizycznej tym bardziej powinniśmy o niego zadbać. 

Towarzyszący nam ból pleców lub kręgosłupa zazwyczaj jest alarmem, kiedy zaczynamy przykuwać większą uwagę do naszego trybu życia. Niekorzystne działanie czynników zewnętrznych, takich jak choćby praca fizyczna, praca siedząca, stres, nieprawidłowa postawa ciała, mogą skutkować negatywnymi konsekwencjami dla kręgosłupa. Jak zatem mu pomóc?

Aktywność fizyczna

Zaniedbanie kręgosłupa może skutkować pojawieniem się uporczywego bólu pleców lub skurczami mięśni. Aby zadbać o kręgosłup nie musimy zrzekać się czynności, które dają nam przyjemność – wystarczy wykonywać proste ćwiczenia kilka razy w tygodniu! Aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na wzmocnienie mięśni pleców, a tym samym ulżenie kręgosłupowi. Oprócz ćwiczeń dobrze sprawdzą się także relaksujące masaże, które pozwolą na rozluźnienie mięśni pleców.

Staraj się nie przeciążać kręgosłupa

Chcąc przenieść coś ciężkiego musimy mierzyć siły na zamiary – zbyt duży ciężar negatywnie wpłynie na nasze ciało. Jeśli już zabieramy się do dźwigania pamiętajmy by robić to z głową!

Zachowaj odpowiednią postawę przed biurkiem

Najczęstszym bólem, jaki towarzyszy osobom siedzącym przed komputerem, jest ból odcinka szyjnego kręgosłupa. Wiąże się on z wielogodzinnym siedzeniem przed biurkiem, zazwyczaj w nieprawidłowej pozycji – pochylamy wówczas głowę do przodu, co nadwyręża odcinek szyjny. Pracując zatem przy biurku starajmy się nie pochylać głowy i trzymać ją w miarę możliwości w linii prostej do całego ciała.

Wzmocnij kręgosłup z trzema prostymi ćwiczeniami!

Poniższe ćwiczenia wykonuj systematycznie kilka razy w tygodniu.

  • Ćwiczenie 1 – przywodzenie łokcia do kolana w klęku podpartym.

Ćwiczenie zacznij w klęku podpartym. Pamiętaj, by dłonie znajdowały się pod barkami, na szerokości ramion, kolana zaś przypominały kątem prosty. Trzymając głowę naturalnie, patrząc w podłogę, napnij mięśnie brzucha. Staraj się zachować proste plecy – nie wyginaj ich! Następnie wyprostuj lewą nogę i prawą ręką, po czym przyciągnij je do siebie. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy, następnie zmieniamy stronę.

  • Ćwiczenie 2 – supermen

Połóż się na brzuchu, wyciągnij i wyprostuj obie ręce przed siebie. Staraj się nie zadzierać głowy do góry. Następnie podnieś klatkę piersiową nad podłogę – pracując mięśniami pleców. Będąc „w powietrzu” przenosimy obie ręce za siebie, starając się klasnąć. Następnie wracamy do pozycji wyjściowej. Nogi podczas ćwiczenia leżą na podłodze.

  • Ćwiczenie 3 – supermen vol. 2

To ćwiczenie jest bardzo zbliżone do poprzedniego jednak tutaj obie dłonie splatamy za głową. Następnie unosimy barki, klatkę piersiową oraz stopy nad podłogę i przytrzymujemy licząc do pięciu. Wracamy do pozycji wyjściowej i powtarzamy ćwiczenie.

Można powiedzieć, że nasz kręgosłup nie ma chwili wytchnienia – codziennie pracuje, dźwiga nasz ciężar, czasem ciężar dodatkowy w postaci choćby zakupów. Nic więc dziwnego, że w pewnym momencie może się zbuntować. Nie lekceważmy kręgosłupa i dajmy mu odetchnąć!