Koniec roku zwykle wiąże się z nową motywacją – myślimy o zrzuceniu wagi po sytym, świątecznym ucztowaniu, chcemy zadbać o siebie, czy wreszcie tworzymy postanowienia noworoczne pełne chęci do rozpoczęcia nowej aktywności fizycznej. W tym okresie szukamy zazwyczaj propozycji aktywności, którą możemy wykonywać w domu, z dostępnym sprzętem. Poszukiwaczom nowości z pewnością przypadnie do gustu spinning. Jednak czym jest i czy na pewno można o wykonywać bezpiecznie w domu?

Spinning to forma aktywności fizycznej odbywająca się zwykle na specjalnym rodzaju rowerów stacjonarnych, wzorowanych na rowerach kolarskich. Takie modele początkowo miały służyć zawodowym kolarzom do ćwiczeń poza sezonem, teraz jednak są bardzo popularnym i ogólnodostępnym sprzętem – można je spotkać w każdej siłowni. Spinning opiera się na zasadach dynamicznej formy treningu aerobowego, o różnym charakterze: wytrzymałościowym, siłowym, wyścigowym, interwałowym czy regeneracyjnym. Przeciętny trening polega na doborze przez instruktora muzyki, która określa tempo jazdy. Przyspiesza ono lub zwalnia, pozwalając uczestnikowi na sięganie własnych limitów wytrzymałości, ponieważ przez całe zajęcia nie przestaje się pedałować (oczywiście poza zajęciami dla początkujących i nagłymi sytuacjami). W zaawansowanej formie dobierane są również zmiany terenów przez co narzuca się większe lub mniejsze obciążenie dla mięśni poza standardowymi zmianami tempa.

Spinning – co musisz wiedzieć?

Zajęcia ze spinningu są właściwie dla każdego, bez ograniczeń ze względu chociażby na kondycję fizyczną. Zwykle instruktor ustawia dopasowane obciążenie do poziomu uczestnika, stąd wszyscy mogą brać udział w tych samych zajęciach. Trening ten oddziałuje na mięśnie całego ciała, spala dużo kalorii, jak również określany jako niezwykle satysfakcjonujący, ponieważ wyzwala znaczące pokłady endorfin.

Pojawia się jednak pytanie: czy spinning można uprawiać w domu? Właściwie tak, jeśli ma się odpowiedni sprzęt i wiedzę lub doświadczenie do skutecznego przeprowadzania treningu. Poprawnie przeprowadzone ćwiczenia na rowerze spinningowym opierają się na trzech częściach: rozgrzewce, treningu właściwym i tzw. „wyciszeniu”. Treningi, zwłaszcza na początku, nie powinny trwać dłużej niż 45 min. Zmiany polegają głównie na dobraniu obciążenia i odpowiednich przemian tempa, stąd nie jest to taka prosta sprawa, jak może się wydawać.

Istnieje również pewna wariacja tej aktywności, a mianowicie – aqua spinning. Różnica polega tutaj na tym, że specjalnie do tego przeznaczone rowery spinningowe zanurzone są dodatkowo w wodzie, co zwiększa nam opór, a zatem nasze mięśnie wykonują większą pracę, by osiągnąć ten sam efekt. Treningi aqua spinningu zwykle odbywają się na basenach, mają jednak różny charakter. Nie wszystkie skupiają się na zawrotnym spalaniu kalorii, wolniejsze tempo stosowane do tych ćwiczeń może służyć jako forma rehabilitacji albo poprawy sprawności ruchowej. Ze względu na to, są to zajęcia bardziej otwarte na szeroką skalę klientów: od dzieci, aż do osób starszych. Warto jednak zapoznać się z tym, jak w wybranym ośrodku prowadzone są takie zajęcia i czy sposób ten spełnia nasze oczekiwania.

Spinning to aktywność fizyczna przynosząca wiele korzyści. Ponieważ w treningu bierze udział całe ciało, spalanie tkanki tłuszczowej nie odbywa się tylko w obszarze nóg. Spinning służy także ujędrnianiu się skóry. Praca układu oddechowo-krążeniowego staje się sprawniejsza, tak samo jak układ kostny. Szybkość efektów zależna jest oczywiście od częstotliwości i intensywności treningów, ale także od cech indywidualnych organizmu. Sport ten poprawia wydolność oraz samopoczucie.

Jeśli zatem tęsknimy za letnim jeżdżeniem do szkoły czy pracy na rowerze, lubimy tę formę aktywności, czy może chcemy spróbować czegoś zupełnie nowego, spinning to bardzo dobry i skuteczny wybór. Niezależnie od tego czy udamy się na siłownię czy przygotujemy sprzęt w warunkach domowych – czekają nas godziny świetnej zabawy, pełnej satysfakcji, a jednocześnie ciężkiego wysiłku fizycznego, który pozwoli nam uzyskać wymarzoną sylwetkę.