Stres oksydacyjny – pojęcie, które co jakiś czas przewija się w publikacjach, podkreślających jego niekorzystny wpływ na nasz organizm. Czym zatem jest? Najprościej mówiąc – to zachwianie równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami, a antyoksydantami naturalnie występującymi w organizmie. Inaczej mówiąc, to stan totalnego braku możliwości detoksykacji organizmu oraz niedotlenienia. I efekt obecnego tempa i jakości życia. Brak czasu, pośpiech, przepracowanie – to wszystko sprawia, że biologiczny zegar człowieka się zmienia.

Stres oksydacyjny zwiększa ryzyko rozwoju wielu chorób, a w licznych przypadkach jest ich główną przyczyną. W dużej mierze dotyczy osób narażonych na permanentny stres, ale i tych, które nieprawidłowo się odżywiają.

Przyczyny stresu oksydacyjnego

Ze zwiększonym poziomem stresu oksydacyjnego mamy zazwyczaj do czynienia w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi do których można zaliczyć:

  • stresującą sytuację życiową,
  • intensywny, zbyt częsty wysiłek fizyczny,
  • wszelkie zanieczyszczenia środowiska i otoczenia,
  • zbyt częste i długie przebywanie na słońcu (opalanie się),
  • palenie papierosów.

Wydawać by się mogło, że dieta jest w tym przypadku bez znaczenia – nic bardziej mylnego. Niezdrowy tryb odżywiania również jest przyczyną zwiększania się poziomu stresu oksydacyjnego – ściślej mówiąc spożywanie:

  • nawożonych sztucznie owoców i warzyw,
  • przeterminowane produkty, również odkrawanie zepsutych fragmentów np. owocu i zjadanie reszty,
  • mięsa peklowanego.

Do jakich chorób może prowadzić stres oksydacyjny?

Bagatelizowanie stresu oksydacyjnego może nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Może on sprzyjać rozwojowi miażdżycy oraz związanych z nią chorób układu krwionośnego, takich jak zawał serca, udar mózgu czy choroba wieńcowa. Stres oksydacyjny może również zwiększać ryzyko wielu chorób skóry. Ponadto może wpływać na  rozwój chorób oczu, płuc, żołądka, nerek, układu moczowego i każdego innego układu i narządu.

Czy przed stresem oksydacyjnym można się bronić?

Istnieje kilka prostych sposobów na walkę ze stresem oksydacyjnym. Można codziennie zażywać dłuższych spacerów – przebywanie na świeżym powietrzu doskonale wpłynie na nasz organizm, redukując przy tym stres. Warto zmienić dietę i wzbogacić ją o zdrowe i bogate w składniki odżywcze produkty. Można także włączyć dodatkową, odpowiednią suplementację, bogatą w składniki o potwierdzonych właściwościach antyoksydacyjnych która będzie wspierać prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Przykładem może być EstroVita Cardio o najwyżej skoncentrowanej zawartość kwasu ALA (omega 3), który stanowi idealne wsparcie organizmu. Roślinna forma omega 3 (ALA) dedykowana jest w szczególności dla osób dbających o swoje serce i układ krążenie, żyjących w stresie oraz w okresie rekonwalescencji. Zawarta w suplemencie witamina E charakterycuje się bardzo silnymi właściwościami antyoksydacyjnymi.

Stres oksydacyjny jest niekorzystny dla naszego organizmu, jednak możemy z nim walczyć. Zmieniając swoje nawyki, po pewnym czasie, na pewno odczujemy różnicę!