Czym są kwasy omega i dlaczego warto je suplementować?

Kwasy omega-3 to grupa wielonienasyconych związków: kwasu alfa-linolenowego (ALA), kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Dla ludzkiego organizmu są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie, dlatego konieczne jest ich dostarczanie wraz z pokarmem. ALA znajduje się głównie w produktach roślinnych takich jak olej lniany, olej rzepakowy czy orzechy. Jednak EPA i DHA znajdziemy w produktach zwierzęcych, szczególnie w tłustych rybach morskich takich jak makrela, łosoś i śledź.

Do grupy kwasów omega niezbędnych dla ludzkiego organizmu zalicza się także kwas omega-6, czyli kwas linolowy (LA) oraz arachidonowy (AA). NNKT stanowią składnik strukturalny błon komórkowych i mitochondrialnych, w których występują jako składniki fosfolipidów.

Jak działają kwasy omega?

Objawy niedoborów kwasów omega-3 to między innymi przewlekłe zmęczenie, suchość skóry, łamliwe włosy i paznokcie, częste infekcje, bóle stawów. Głębokie niedobory mogą się nawet przyczynić do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, często związanych ze zmianami miażdżycowymi.

Kwasy Omega 3,6,9 w „doskonałej proporcji” wspomagają układ krążenia poprzez utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto pomagają w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Wyniki wielu badań oraz dostępne dane literaturowe wskazują na nowe możliwości profilaktyki wielu problemów zdrowotnych za pomocą odpowiedniej diety, a której na szczególną uwagę zasługuje suplementacja kwasami omega 3, 6 i 9 w odpowiedniej proporcji. Kwasy te w dużym stężeniu znajdują się w mózgu i wiele wskazuje na to, że mają duży wpływ na funkcje poznawcze i behawioralne. Kwasy tłuszczowe omega-6 wspomagają wzrost włosów i komórek skóry. Ponadto regulują metabolizm i odgrywają istotną rolę w prawidłowej czynności układu rozrodczego. Należy podkreślić, że omega-3 i omega-6 konkurują do tych samych enzymów. Niektóre kwasy omega-6 mogą nasilać stan zapalny, dlatego zaleca się, by w zdrowej diecie znajdowała się równowaga kwasów omega-6 i łagodzących stany zapalne kwasów omega-3. (Źródło: Warowny M. Rola kwasów omega-3 w organizmie człowieka. Lek w Polsce.)

Kwasy omega dla wegan i wegetarian

Kwasy tłuszczowe omega-3 naturalnie występują przede wszystkim w tłustych rybach oraz jajkach. Wegetarianie oraz weganie rezygnują jednak ze spożywania tego typu produktów.

Rozwiązaniem dla tych osób jest suplement EstroVita, który stanowi w pełni roślinne źródło kwasów omega. To kompozycja czterech olejów: z lnu, z wiesiołka, z ogórecznika i z czarnej porzeczki. Do tego preparat nie posiada w składzie konserwantów. To źródło nie tylko stuprocentowo roślinnych estrów etylowych omega-3, 6 i 9, ale także naturalne źródło witaminy E. EstroVita jest łatwo przyswajalna dla organizmu, a jej wygodna forma zachęca do dodawania jej do sałatek, koktajli i innych kulinarnych eksperymentów.

Preparat EstroVita jest odpowiedni dla wegan i wegetarian. Za sprawą swojego składu jest on zalecany jako idealny suplement diety dla osób na diecie roślinnej, a także dla wszystkich tych, którzy spożywają niewiele ryb i grożą im niedobory.

Dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 jak i ich suplementacja jest istotnym czynnikiem sprzyjającym utrzymaniu prawidłowego rozwoju psychosomatycznego dziecka. Liczne zalecenia, potwierdzone wieloma badaniami dotyczące podaży niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych wskazują na zwrócenie szczególnej uwagi na ich spożycie. Systematyczne dostarczanie kwasów omega-3 do organizmu jest szansą zdrowia dorosłej populacji. (Źródło: Pluta A., Budnik-Szymoniuk M. Korzystny wpływ kwasów omega-3 na rozwój dziecka. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(7):540-547. eISSN 2391-8306)