Dieta dla kobiet w ciąży

Już od pierwszych chwil świadomej ciąży staramy się dostarczać naszemu dziecku i sobie tego, co najlepsze. To właśnie nasza dieta pozwala maluszkowi nabrać sił i przygotować się do trudnego wyzwania, jakim jest przyjście na świat wprost w objęcia mamy. Jest to również czas, kiedy musimy zadbać o to, aby dwa ciała otrzymały swoją porcję niezbędnych do prawidłowego rozwoju witamin i związków. Odporność mamy jest w tym momencie szalenie ważna, a jest ona bezpośrednio związana z tym, co znajduje się na naszym talerzy.

 

W okresie ciąży na talerzu nie powinno zabraknąć:

 

Kwasu foliowego

Inaczej zwany witaminą B9  ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu wadom wrodzonym w mózgu i rdzeniu kręgowym dziecka. Oprócz tego ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków, a jego spożycie jest zalecane jeszcze podczas starań o maluszka.

Kwas foliowy znajdziemy w zielonych warzywach liściowych, takich jak: szpinak, sałata i kapusta, a także brokuły, szparagi, kalafior i brukselka.

Pamiętajmy jednak, że każda obróbka termiczna produktów zawierających kwas foliowy, pozbawia ich tej witaminy.

Wapnia

Ten minerał jest niezbędny do budowy kości i zębów dziecka. Jeśli kobieta w ciąży nie spożywa wystarczającej ilości wapnia, minerał zostanie pobrany z zapasów matki, osłabiając jej kości, co może prowadzić nawet do osteoporozy. Wapń znajdziemy w głównie w produktach mlecznych, a chcąc polepszyć jego działanie możemy sięgać po produkty z dodatkiem witaminy D, która naturalnie wspiera wchłanianie się wapnia.

Żelaza

Zapotrzebowanie kobiet w ciąży na żelazo jest niemal dwukrotnie wyższe niż przedtem. Zbyt małe stężenie żelaza we krwi prowadzi do anemii, a u kobiet ciąży brak tego minerału grozi niedostarczeniem odpowiedniej ilości tlenu do płodu. Ciężarne panie są więc narażone na niedobór tego składnika w diecie, co powoduje spadek energii, a także pogorszenie się pracy układu immunologicznego. Wchłanianiu się żelaza sprzyja towarzystwo witaminy C, tak więc szklanka soku pomarańczowego do wzbogaconych żelazem płatków śniadaniowych to słuszny wybór.

 

Białka

Białko jest podstawowym składnikiem budulcowym, który wywiera duży wpływ na rozwój mózgu oraz serca maluszka. Najlepszym źródłem białka są produkty mięsne, ponieważ zawierają one bardziej przyswajalną formę tego składnika niż białko roślinne. Wegetarianki i weganki powinny szukać go w innych źródłach, takich jak fasola, groch, orzechy lub tofu. Nadmiar białka prowadzi jednak do wypłukiwania się wapnia z naszego organizmu, dlatego poleca się spożywanie posiłków z dodatkiem obu składników (np. płatków zbożowych i mleka)

Kobietom w ciąży nie może więc zabraknąć w diecie:

Owoców i warzyw

Pięć porcji warzyw i owoców to prawdziwa bomba witamin i minerałów, jakich potrzebuje zarówno mama, jak i jej dziecko. Słodkie i soczyste owoce to również sposób na odstawienie niezdrowych przekąsek w trakcie ciąży. Dla urozmaicenia sięgajmy po produkty zarówno świeże, jak i suszone, szczególnie w drugim i trzecim trymestrze.

Ziaren

Ziarna są ważnym źródłem energii w diecie, a także dostarczają błonnika, żelaza i witamin z grupy B. Sięgajmy więc w tym okresie po płatki owsiane, makaron pełnoziarnisty lub ciemne pieczywo i brązowy ryż.

Nabiału

3 do 4 porcji nabiału dziennie doskonale zaspokoją zapotrzebowanie mamy i dziecka na białko, witaminy z grupy D oraz wapń. Aby uprościć sobie dietę można postawić na owsianki zarówno na śniadanie, jak i kolację, które z dodatkiem warzyw zapewnią nam posiłek jakiego potrzebujemy.

W trakcie przebiegu ciąży całkowicie zabronione jest spożywanie alkoholu, surowego mięsa oraz niepasteryzowanego jedzenia. Oprócz tego należy maksymalnie ograniczyć spożywanie ryb, które mogą zawierać w sobie wysoki poziom rtęci, oraz kofeiny. Rtęć jest metalem szkodliwym dla rozwoju mózgu dziecka, a znajdziemy go w rybach takich jak makrela, a nawet łosoś czy tuńczyk. Ryby są jednak bogatym źródłem kwasów tłuszczowych z grupy omega. Jak więc w bezpieczny sposób uzupełnić NNKT omega? EstroVita to suplement diety, którego dzienna dawka pokrywa 100% zapotrzebowania na wszystkie kwasy tłuszczowe z grupy omega, oraz wzbogaca dietę w witaminę E, o silnym działaniu antyoksydacyjnym.