Dieta dla seniora to bardzo często dieta łatwostrawna, która wbrew ogólnemu przekonaniu wcale nie musi być monotonna i pozbawiona smaku. Urozmaicenie diety, dobór różnorodnych technik kulinarnych i korzystanie z  produktów sezonowych stanowią podstawę do tego, aby nie popaść w rutynę!

Planując posiłki dla osoby starszej należy opierać się na kilku prostych zasadach:

  1. Komponując posiłki należy wziąć pod uwagę stan zdrowia oraz ewentualne występowanie przewlekłych chorób czy dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.
  2. W przypadku osób starszych zaleca się spożywanie posiłków mniejszych objętościowo, ale częstszych. Pozwoli to zapobiegać gwałtownym spadkom glukozy we krwi oraz nie obciąży nadmiernie żołądka.
  3. Potrawy powinny być urozmaicone, bazujące na świeżych oraz sezonowych produktach. Pozwoli to uniknąć rutyny w codziennym żywieniu.
  4. Zaleca się stosowanie na przemian różnych technik kulinarnych tj. gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie, duszenie.
  5. Należy unikać nadmiernego dosalania produktów. Sól można bez problemu zastąpić ziołami, które wpłyną na urozmaicenie oraz smakowitość posiłków.
  6. W przypadku stwierdzonych niedoborów witamin i składników mineralnych należy zadbać o ich odpowiednią suplementację, najlepiej po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Jak uniknąć rutyny w diecie seniora?

Zmień sposób krojenia

Jeśli do tej pory warzywa do sałatki czy innej potrawy kroisz w kostkę – postaraj się to zmienić. Monotonia i przygotowywanie posiłków  w ten sam sposób mogą prowadzić do rutyny, która sprawi że przygotowywanie posiłków i ich spożywanie będzie przykrym obowiązkiem, a nie przyjemnością. Jeśli warzywa zawsze kroisz w kostkę, spróbuj pokroić je w paski lub zetrzeć na tarce. W ostatnim czasie coraz bardziej modne stają się temperówki do warzyw. Przy ich pomocy można zamienić cukinię czy marchew w „makaron”, który po podduszeniu może stanowić świetną bazę do wykonania nowych posiłków.

Przygotuj pasty warzywne

Pasta warzywna stanowi urozmaicenie codziennych potraw czy przekąsek. Jeśli nie masz problemów z tolerancją roślin strączkowych (ciecierzyca, soczewica, fasola) możesz śmiało przygotowywać smaczne i aromatyczne pasty. Sprawdzą się jako dodatek do świeżo pokrojonych warzyw, jako baza na kanapkę czy dodatek do sałatki.

Nie bój się nowych składników

Jeśli do tej pory korzystasz z tylko i wyłącznie z listy swoich ulubionych produktów postaraj się raz w tygodniu kupić produkt, którego jeszcze nigdy nie spożywałeś. Poznawanie nowych smaków, urozmaicanie posiłków w ogromnym stopniu wpływa na ich smakowitość oraz atrakcyjność.

Korzystaj z produktów sezonowych

Jedzenie produktów sezonowych szczególnie w okresie wiosenno-letnim jest niesamowicie proste. Wystarczy wybrać się na lokalny targ, gdzie stragany uginają się pod ciężarem lokalnych warzyw i owoców. Przygotowanie sezonowych produktów jest niesamowicie proste, gdyż nie wymagają one zbyt dużej obróbki termicznej, a przy tym zdrowe i tanie!

Zadbaj o przydomowy ogródek

W okresie wiosennym zadbaj o wysiew warzyw i posadzenie ziół w ogrodzie. Jeśli nie masz takiej możliwości możesz zainwestować w donice, które będą zdobiły Twój balkon/kuchenny parapet. Wystarczy, że wysiejesz w niej swoje ulubione zioła, a po krótkim czasie będziesz cieszyć się zdrowymi i naturalnymi ziołami, które urozmaicą Twoje codzienne dania.

Korzystaj z przepisów kulinarnych

W domowej biblioteczce z pewnością znajdziesz książki kucharskie, które mogą stać się inspiracją do stworzenia własnych dań.  Poza tym korzystaj z Internetu, który jest skarbnicą zdrowych i kolorowych przepisów na codzienne, smakowite dania.


mgr Ewa Janusz

Dietetyk kliniczny oraz technik farmaceutyczny. Ukończyła studia magisterskie w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi z tytułem dietetyk kliniczny. Doświadczenie w pracy z pacjentem zdobywała pracując w prywatnym gabinecie dietetycznym.