Dlaczego ciągle czujesz zmęczenie?

Odczuwanie zmęczenia jest reakcją organizmu na duży wysiłek, jaki wykonał w ciągu dnia. Problem pojawia się wtedy, gdy taki stan utrzymuje się całymi tygodniami, a nawet miesiącami. Styl życia, praca, dieta, a także choroby to najczęstsze przyczyny chronicznego zmęczenia. Poznaj bliżej powody, które odbierają Ci energię.

 

  1. Sen

 

7 godzin snu na dobę jest minimalną ilością, której powinniśmy bezwzględnie przestrzegać. Nadrabianie snu z zaległych dni poprzez kilkunastogodzinne sesje snu również nie pomagają organizmowi się zregenerować. Przestrzegając kilku zasad zdrowego snu zadbasz o jego jakość.

 

  • Utrzymuj spójną rutynę snu. Staraj się iść spać o tej samej porze każdego wieczora i wstawać o tej samej porze każdego ranka – nawet w weekendy.
  • Unikaj drzemek. Drzemka zmniejsza ilość snu, jakiej potrzebujemy następnej nocy, co może prowadzić do trudności w zasypianiu i rozdrobnieniu snu.
  • Ogranicz czas przebudzenia w łóżku do 5–10 minut. W tym czasie unikaj kontaktu z ostrym światłem, takim jak lampa czy telefon komórkowy, bowiem nie sprzyjają one zasypianiu.
  • Ogranicz napoje zawierające kofeinę. Szczególnie w późnych godzinach popołudniowych, bowiem wykazują one działanie nawet w kilka godzin po wypiciu.
  • Unikaj tytoniu i alkoholu przed snem. Palenie papierosów i picie alkoholu przed pójściem spać wpływa na jakość i ciągłość snu.

 

  1. Zła dieta

 

Brak odpowiednich witamin i składników odżywczych na talerzu może skutkować problemami z zasypianiem lub niewysypianiem się. Odpowiednia dieta pomaga zwalczyć ten problem.

  • Upewnij się, że całe ziarna stanowią połowę zużywanych ziaren. Przykłady pełnych ziaren obejmują brązowy ryż, płatki owsiane, całą mąkę kukurydzianą, bulgur i mąkę pełnoziarnistą.
  • Pamiętaj o spożywaniu dużych ilości warzyw i owoców w pięciu porcjach w ciągu dnia. Dodatek warzywno-owocowy powinien pojawić się przy każdym posiłku.
  • Zmieniaj swoją rutynę białkową. Spróbuj wybrać chudy drób i mięsa, ogranicz przetworzone mięso, wybierz niesolone orzechy i nasiona oraz wybierz owoce morza bogate w omega-3.
  • Ogranicz cukier. Cukier daje szybki przypływ energii, ale zasoby te są szybko wyczerpywane przez organizm powodując zmęczenie.

 

  1. Aktywność fizyczna

 

Zbyt mała aktywność w ciągu dnia prowadzi do uczucia ospałości w organizmie, która objawia się chronicznym zmęczeniem, a nawet niechęcią do wysiłku fizycznego. Aby zapobiec takiej sytuacji warto rozruszać się już na początku dnia przy szeroko otwartych oknach, co zagwarantuje zastrzyk energetyczny silniejszy niż kawa. Już 20 minut codziennych ćwiczeń pomaga w zachowaniu wewnętrznej równowagi i poprawia ukrwienie.

 

  1. Stres

 

W codziennym życiu często jesteśmy narażani na sytuacje stresowe, to właśnie one wywołują przewlekłe napięcie, które może być powodem wielu stanów chorobowych. Jeśli presja, którą napotykasz, powoduje, że czujesz się przemęczony lub wywołuje bóle głowy , migreny lub napięcie mięśniowe, nie ignoruj tych sygnałów.

  • Określ źródło stresu.
  • Naucz się mówić „nie”. Nigdy nie bierz zbyt wiele – bądź świadomy swoich ograniczeń i trzymaj się ich.
  • Przekazuj swoje obawy. Naucz się wyrażać swoje uczucia i obawy zamiast utrzymywać je w sobie.
  • Zobacz sytuacje w inny sposób. Spróbuj spojrzeć na sytuacje stresujące w bardziej pozytywnym świetle. Na przykład, jeśli utkniesz w korku, zobacz to jako okazję, aby spędzić trochę czasu i posłuchać swoich ulubionych utworów.
  • Zaakceptuj rzeczy, których nie możesz zmienić. Niektóre źródła stresu, takie jak choroba lub śmierć bliskiej osoby, są nieuniknione. Często najlepszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest próba zaakceptowania rzeczy takimi, jakimi są.

 

  1. Problemy medyczne

 

Eliminując pozostałe przyczyny problemów należy szukać w swoim zdrowiu. Przemęczenie może być objawem chorób, takich jak:

  • niedokrwistość
  • niedoczynność tarczycy
  • cukrzyca
  • depresja
  • zespół chronicznego zmęczenia
  • zakażenie dróg moczowych
  • nietolerancja pokarmowa
  • choroba serca
  • niedobory witamin i minerałów