Dlaczego śniadanie jest takie ważne?

O tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, słyszymy od wczesnego dzieciństwa. Chcąc poprawnie funkcjonować, potrzebujemy odpowiedniego zastrzyku energii, a więc posiłku, który nam go zapewni. Dlaczego śniadanie jest takie ważne i czym grozi niejedzenie śniadań?

 

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Śniadanie, czyli pierwszy poranny posiłek zapewnia nam dawkę energii, dzięki której możemy dalej funkcjonować. Jeżeli nie zjemy nic przed wyjściem do pracy lub szkoły, możemy czuć się senni, osłabieni, bez chęci do życia. Nie mówiąc już o ciągłym burczeniu w brzuchu.

Jedzenie śniadania ma jednak również inne zalety: pomaga poprawić gęstość żywieniową diety, wiąże się z lepszym doborem zdrowych produktów oraz sprawniejszym rozłożeniem posiłków w ciągu dnia. Śniadanie zapewnia długie uczucie sytości, dzięki czemu nie podjadamy i nie sięgamy po słodkie przekąski. Spożywając codziennie śniadanie, wpływamy korzystnie na ogólną kondycję naszego organizmu. Zawarte w pierwszym posiłku witaminy i minerały poprawiają koncentrację, dzięki czemu lepiej zapamiętujemy i potrafimy skupić się na pracy, co wiąże się z wydajnością zawodową.

 

Niejedzenie śniadania – czym to grozi?

Dlaczego rezygnujemy ze śniadania? Zazwyczaj powodem jest zbyt szybkie tempo życia. Jeżeli za późno wstaniemy i spieszymy się do szkoły lub pracy, możemy zapomnieć o porannym posiłku. Powodem może być też nieodczuwanie głodu w godzinach przedpołudniowych lub nieumiejętne odchudzanie.

Badania wykazują, że dzieci, które systematycznie jedzą śniadania, lepiej się uczą, są mniej rozdrażnione i łatwiej skupiają się na zajęciach w szkole. Podobnie jest u pracujących dorosłych, którzy bez śniadania bywają często skłonni do kłótni, szybko się meczą i nie potrafią skoncentrować na danym zadaniu.

Śniadanie nie powinno być bardzo kaloryczne, wystarczy, że zapełni 25% dziennego zapotrzebowania na energię. Jednak rezygnacja z tego posiłku sprawia, że w godzinach późniejszych chętniej sięgamy po słodkie przekąski lub fast foody, co sprzyja przybieraniu na wadze. Niektórym wydaje się, że straty wynikające z niezjedzonego śniadania nadrobią w ciągu dnia. I choć teoretycznie można tak zrobić, badania pokazują, że takie przypadki są rzadkie.

 

Jedno niezjedzone śniadanie z powodu zbyt późnego wstania z łóżka to nic, ale systematyczne unikanie tego posiłku może skutkować niedoborem wapnia, brakiem energii, a tym samym pogorszeniem jakości uczenia się czy pracy. Niezależnie od tego, z jakiego powodu zdarza nam się rezygnować ze śniadania, powinniśmy wprowadzić ten posiłek do codziennego jadłospisu, jeżeli zależy nam na zdrowiu naszym i naszych dzieci.