Kwasy omega-3 to grupa wielonienasyconych związków: kwasu alfa-linolenowego (ALA), kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Dla ludzkiego organizmu są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, dlatego powinny być dostarczane razem z pożywieniem. W organizmie człowieka kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 wchodzą w skład fosfolipidów błon komórkowych, a ich wzajemna proporcja w tkankach zależna jest w dużym stopniu od podaży w diecie.

Objawy niedoboru kwasów omega-3, które stają się bardzo widoczne to m.in.: suchość skóry, łamliwe paznokcie i włosy, zmęczenie, częste infekcje.

Latem skóra poprzez kontakt ze słońcem, klimatyzacją i zmianami temperatur jest narażona na przesuszenia. Oprócz pielęgnacji skóry od zewnątrz należy również zadbać o prawidłową dietę bogatą w witaminy i antyoksydanty oraz o suplementację NNKT.

Jak kwasy omega-3 wpływają na stan skóry?

Kwasy omega-3 mają bardzo korzystny wpływ na zmiany zapalne indukowane promieniowaniem UV. Działają ochronnie, zmniejszają skutki poparzeń słonecznych, aktywizują jednocześnie procesy naprawcze i łagodzą podrażnienia.

Regularne dostarczanie do organizmu preparatów z NNKT wpływa na poprawę kondycji skóry, poprawia nawilżenie, elastyczność, gęstość, szorstkość oraz odporność na zmęczenie.

Składniki niezbędne do prawidłowego nawilżenia i odżywienia skóry:

  • Woda

Utrzymanie prawidłowego poziomu nawilżenia skóry jest kluczowe nie tylko dla jej wyglądu, ale też dla zdrowia. Pierwszymi objawami zbyt niskiego nawodnienia skóry jest uczucie napięcia, swędzenia i zaczerwienienia. Najprostszym sposobem na utrzymanie odpowiedniego poziomu nawilżenia jest spożywanie około 2-2,5 l wody w okresie letnim. Oprócz wody mineralnej poleca się również soki warzywno-owocowe, herbaty owocowe.

  • Antyoksydanty

Należy wzbogacić codzienny jadłospis o antyoksydanty, potocznie mówiąc witaminy młodości (A, C, E).  Witamina A wykazuje silne działanie wygładzające skórę, redukuje zmarszczki i przebarwienia, zwiększa elastyczność skóry. Witamina C – bierze udział w produkcji kolagenu oraz wiąże enzymy stabilizujące włókna kolagenowe. Witamina E jest przeciwutleniaczem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, poprawia elastyczność i jędrność skóry. Znajdują się m.in. w: owocach cytrusowych, awokado, marchwi, owocach jagodowych, warzywach kapustnych.

  • Białko

Dieta zawierająca pełnowartościowe białko dostarcza niezbędne aminokwasy do tworzenia włókien kolagenowych. W konsekwencji zapewnia to odpowiednią jędrność i gładkość skóry. Do głównych źródeł pełnowartościowego białka należą: mleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, drób i jaja.


mgr Ewa Janusz

Dietetyk kliniczny oraz technik farmaceutyczny. Ukończyła studia magisterskie w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi z tytułem dietetyk kliniczny. Doświadczenie w pracy z pacjentem zdobywała pracując w prywatnym gabinecie dietetycznym.