Bóle stawów są popularną dolegliwością, która może mieć wiele powodów. Ten przeszywający, utrudniający poruszanie się, nawracający ból może odebrać radość nawet z prostych codziennych czynności. Dobra wiadomość jest jednak taka, że ból stawów można zredukować. Zobacz, jak możesz pomóc swoim stawom!

Styl życia a stawy

Wpływ aktywności fizycznej na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucia jest niewątpliwy. Nie możemy jednak popadać w skrajności, ponieważ zarówno zerowa aktywność fizyczna, jak i jej nadmiar mogą prowadzić do rozwijania się problemów ze stawami. I choć ból w tym miejscu nie pojawia się od razu, tak z czasem może dawać o sobie znać. Szczególnie narażone na tego typu dolegliwości są osoby, które wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej, a także osoby nadmiernie lub nieumiejętnie trenujące.

Nasze stawy potrzebują ruchu w swoim pełnym zakresie, czego nie osiągniemy, gdy non stop będziemy przebywać w jednej pozycji. Choć mogłoby się wydawać, że siedząc nie powinniśmy obciążać kolan, w rzeczywistości jest inaczej – długotrwałe ugięcie prowadzi do problemów nie tylko z płynnością ich ruchu, lecz także bólem. W przypadku kolan problem nasila się w siadzie z „nogą na nodze”. Zazwyczaj taki zastój przeżywamy w pracy, gdzie przez cały dzień wykonujemy powtarzalne czynności, które ograniczają nasz zakres ruchu. Co godzinę powinniśmy więc poświęcić przynajmniej dwie minuty na rozruszanie się i delikatne rozciągnięcie zastałych stawów oraz zmienić pozycję.

U osób trenujących taki ból zazwyczaj jest związany z nadmiernym wysiłkiem fizycznym w danym obrębie i jest on odczuwalny ze względu na otaczające staw tkanki, takie jak ścięgna, więzadła i torebkę stawową. W takim wypadku wskazane jest delikatne i spokojne rozciąganie kończyn oraz chłodzenie okolic stawu przy pomocy zimnych kompresów przynajmniej dwa razy dziennie.

Aktywność dla stawów

Chcąc poprawić ich kondycję należy pamiętać, aby uważać na przesadne obciążenie. Długotrwałe spacery i bieganie nie są wskazane, szczególnie jeżeli odbywają się one na betonowym podłożu i nieprzystosowanych butach. Podłoże sprzyjające tej aktywności to ściółka leśna, która idealnie pochłania wstrząsy i odciąża nasze kolana. Lekarze polecają regularne wizyty na basenie oraz jazdę na rowerze, ponieważ w obu tych przypadkach na stawy kolanowe nie działa masa naszego ciała.

Stawy skokowe to trzecie po kolanach i łokciach miejsce, w którym pojawiają się bóle. W tym przypadku szybką ulgę przyniesie rozciąganie stawu przy pomocy dłoni, a także ćwiczenie polegające na kręceniu niewielkich kółek stopą. Wskazany jest odpoczynek z nogami na poziomie reszty ciała, a kiedy ból ustąpi warto regularnie wzmacniać stawy np. przy pomocy beretu rehabilitacyjnego.

Nie bez znaczenia dla stawów jest dobrze dobrana dieta. W naszym jadłospisie nie może zabraknąć składników, które wpływają na siłę mięśni, stawów, a także kości. Dużą rolę odgrywa także odpowiednia suplementacja bogata w kwasy tłuszczowe. EstroVita to w 100% naturalna, a przy tym bezpieczna, wysoce skoncentrowana i dobrze wchłaniana przez organizm porcja kwasów tłuszczowych omega 3, 6 i 9 – dla całej rodziny! Wszystkie preparaty linii EstroVita dodatkowo wzbogacone są witaminami. Nowością jest dodanie do olejku z rozmarynu, który wspiera układ odpornościowy oraz naturalną obronę organizmu.