Można powiedzieć, że domeną dzisiejszych czasów jest życie w biegu, traktowanie po macoszemu odpoczynku, a także nadmierna ilość stresu. Codziennie spotykamy się z wieloma sytuacjami, wywołującymi u nas stres – praca, egzamin na uczelni, problemy osobiste i wiele innych. Każdy z nas zapewne zna to uczucie i doskonale je zna.

Stres – czym właściwie jest?

Stresem można nazwać reakcję organizmu, który odpowiada na sytuacje zakłócające jego wewnętrzną harmonię, obciążają ją lub przekraczają możliwości naszego organizmu do prawidłowego radzenia sobie z nimi. Sytuacje te nazywane są stresorami, których źródło można podzielić na:

  • fizyczne (choroby, katastrofy naturalne, nadmierny hałas),
  • społeczne (brak zatrudnienia, ciążka oraz poród, utrata bliskiej osoby, przestępczość).

Stresory różnią się od siebie siłą – wyróżniamy tutaj stresory słabe, poważne oraz katastrofalne.

Do stresorów słabych możemy zaliczyć sytuacje, które spotkają nas w życiu codziennym takie jak egzamin czy konflikty. Pomimo tego, że są one słabe mogą negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie oraz poczucie wartości. Stresorami poważnymi są zmiany życiowe, określane jako życiowy przełom – wejście w związek małżeński, zmiana miejsca pracy, narodziny dziecka. Do najpoważniejszych stresorów zaliczamy stresory katastrofalne, które oddziałują bezpośrednio na grupę ludzi – wojna, katastrofy naturalne.

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: jakie są przyczyny stresu. Dzieje się tak dlatego, że ile ludzi, tyle przyczyn. Dla jednych sytuacją silnie stresującą będzie wygłoszenie mowy lub prezentacji przed większą grupą ludzi, dla innych nadmiar obowiązków w pracy, dla jeszcze innych zaniedbanie siebie.

W momencie, gdy odczuwamy ciągły stres, naszemu organizmowi coraz trudniej sobie z nim poradzić. Wyczerpują się nasze siły, a zdrowie zaczyna podupadać. Mówimy wtedy o przewlekłym stresie, który może wpływać na rozwój:

  • przewlekłego bólu głowy,
  • chorób serca i układu krążenia,
  • cukrzycy,
  • kłopotów z trawieniem,
  • wrzodów żołądka,
  • kłopotów z cerą i wypadanie włosów,
  • otyłości,
  • rozregulowania cyklu miesiączkowego u kobiet.

Jak radzić sobie ze stresem?

Bardzo ważna w tym względzie jest samoświadomość – zastanowienie się nad tym, co tak naprawdę wywołuje u nas stres. Znając źródło łatwiej sobie z nim poradzić. Posłuchaj ulubionej muzyki – to ona korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy. Znajome brzmienia uspokajają i pomagają w walce ze stresem. Dobrą metodą jest ASMR – skrót ten pochodzi od angielskiej nazwy autonomous sensory meridian response tłumaczony jako reakcja naszego ciała polegającą na przyjemnym mrowieniu połączonym z uczuciem relaksu i spokoju. W Internecie można znaleźć mnóstwo specjalnych ścieżek dźwiękowych – zarówno ASMR jak i zwykłych, które skutecznie odstresowują. Wypróbuj aktywność fizyczną, która sprawi ci przyjemność. Nie od dziś wiadomo, że sport świetnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, poprawia także samopoczucie. Spróbuj zmienić to, co jest źródłem stresu – jeśli stresuje cię praca, może pora zastanowić się nad jej zmianą? Twoi znajomi mają zły wpływ na ciebie i twoje samopoczucie? Uwolnij się od nich. I choć nie przychodzi to łatwo, tak zobaczysz, że wyjdzie ci to na dobre. Czas zacząć myśleć o sobie.

Pij dużo wody i zadbaj o prawidłowy sposób odżywiania się. Odwodnienie organizmu bardzo źle wpływa na jego pracę – dochodzi wówczas m.in. to nadmiernego wydzielania się kortyzolu, inaczej mówiąc, hormonu stresu. Jeśli zapominasz o zjedzeniu śniadania – organizm traktuje to jako sytuację stresową. Wszystkie te czynniki mają bezpośredni wpływ na wystąpienie stresu oksydacyjnego. Brak odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych negatywnie oddziałuje na nasze zdrowie i samopoczucie. Wypróbuj suplementy zawierające witaminy. Dobrym rozwiązaniem może okazać się EstroVita Immuno, która jako jedyny preparat na rynku posiada najwyższą skoncentrowaną zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, 6 i 9 oraz kompleks witamin A, D, E, K. Witamina A i D pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, a obecność oleju z czarnej porzeczki przyczynia się do wzmocnienia całego organizmu. Zawartość witaminy E z kolei pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Jeśli jednak czujesz, że to co robisz wciąż nie przynosi oczekiwanego rezultatu – skorzystaj z pomocy specjalisty. Każdemu zdarzają się sytuacje, z którymi nie potrafi sobie poradzić. Rozmowa z psychologiem lub psychoterapeutą może okazać się zbawienna. Czasem wystarczy porozmawiać z najbliższymi – ich spojrzenie na twoją sytuację może pomóc ci w poradzeniu sobie z nią.

Ze stresem mamy do czynienia niemal codziennie. Jedni potrafią sobie z nim radzić z powodzeniem, dla innych jest to trudny do pokonania przeciwnik. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z konsekwencji, jakie za sobą niesie i staranie się o jego zminimalizowanie. Pamiętaj, aby nie lekceważyć stresu i tego, jak wpływa na nasz organizm. Zadbaj o sobie i swoje zdrowie!