Często siedzący tryb życia i pracy, brak aktywności fizycznej, odpoczywanie w nienaturalnej pozycji – i choć wydaje się to dziwne, wszak w takiej a nie innej pozycji jest nam najwygodniej, tak wszystkie te czynniki nie wpływają pozytywnie na nasz kręgosłup. Właśnie dlatego warto zadbać o swoje plecy!

Krótkotrwały ból pleców zdarza się każdemu i w znacznej większości przypadków nie jest powodem do zmartwień. Problem zaczyna się, kiedy bóle powtarzają się lub kiedy ból nie mija. Wówczas w naszej głowie powinna zapalić się czerwona lampka, będąca sygnałem, że coś jest nie tak. Pewnie nie raz słyszałeś określenie „core” i jego treningu – pod tym słowem kryje się nic innego jak rdzeń. Inaczej mówiąc – trening „core” to trening mięśni stabilizujących, które w głównej mierze odpowiadają za utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, a także wzmocnienie go. Do mięśni stabilizujących zaliczamy:

  • mięsień poprzeczny brzucha,
  • mięsień wielodzielny,
  • przeponę,
  • mięśnie dna miednicy.

Mięśnie te są niezwykle ważne dla naszego organizmu i pełnią w nim wiele funkcji, dlatego też warto zadbać o ich sprawność i kondycję.

Pomóż swoim plecom!

  • Staraj się nie przeciążać kręgosłupa – jeśli chcesz przenieść coś ciężkiego: musisz uważać! Niewłaściwe „poderwanie się” do góry może negatywnie wpłynąć na kręgosłup. Podobnie, jak waga tego, co chcesz przenieść
  • Staraj się zachować prawidłową postawę przed biurkiem – to największa bolączka z jaką się mierzymy. Ból pleców i kręgosłupa dotyka najczęściej właśnie osoby pracujące przed biurkiem. Wielogodzinne pochylanie głowy do przodu nadwyręża odcinek szyjny, co daje później znać w bólu. Pracując zatem przy biurku starajmy się nie pochylać głowy i trzymać ją w miarę możliwości w linii prostej do całego ciała.

Aby zadbać o kręgosłup nie musimy zrzekać się czynności, które dają nam przyjemność – wystarczy wykonywać proste ćwiczenia kilka razy w tygodniu! Aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na wzmocnienie mięśni pleców, a tym samym ulżenie kręgosłupowi.

Zaprzyjaźnij się z ćwiczeniami

Ćwiczenia mają za zadanie rozluźnienie mięśni pleców, a także rozciągnięcie ich i wzmocnienie. Wykonując dane ćwiczenie ważne jest, aby zaangażować jak największą partię mięśni do pracy – nie możemy skupiać się jedynie na jednym punkcie: jeśli bolą nas plecy powinniśmy wzmocnić także brzuch. Nie ulega zatem wątpliwości, że nie obejdzie się bez treningów. Aktywność fizyczna jest dla naszego organizmu bardzo ważna, dzięki niej możliwe jest zachowanie dobrego zdrowia na dłuższy czas! Najważniejszym czynnikiem, który pozwoli nam poprawić jakość życia jest regularność w ćwiczeniach. Nie powinniśmy przestawać, nawet jeżeli dolegający nam ból zniknął.

Ciekawe zestawienia wzmacniające mięśnie przedstawia joga, którą można praktykować bez względu na wiek czy kondycję. Zaczynając od podstaw i będąc regularnym w niedługim czasie powinniśmy odczuć różnicę. Osoby borykające się z nawracającymi, nieustępującymi bólami kręgosłupa lub pleców powinny skonsultować się z lekarzem i zweryfikować swoje nawyki – długotrwały ból i towarzyszące dolegliwości mogą być związane ze stanami chorobowymi. Nie lekceważmy tego!

Niewłaściwe podnoszenie ciężarów, brak sportu i nieprzystosowane stanowisko pracy to najpopularniejsze przyczyny problemów z kręgosłupem. Ból pleców wydaje się być wpisany w siedzący tryb życia – nachodzi nas i ogranicza przy codziennych czynnościach. Tak jednak wcale nie musi być. Wystarczy zweryfikować swoje nawyki i wprowadzić do swojej codzienności nieco aktywności fizycznej!