Czy można ćwiczyć podczas miesiączki?

Miesiączka to ciężki czas dla ciała kobiety. Przeżywana co miesiąc obfituje w bóle różnych partii ciała, problemy trawienne, skurcze, problemy ze snem, tkliwość, zachcianki, a także zmiany nastroju. Menstruację każda kobieta przeżywa inaczej; niektóre będą mieć wszystkie ze wskazanych objawów, inne tylko ciężkie do zniesienia bóle, niepozwalające wyjść z łóżka, ale jeszcze inne czują się zupełnie dobrze. W przypadku tego ostatniego typu pojawiają się pytania: jakich rzeczy nie mogę robić podczas okresu, jeśli czuję się świetnie? Spróbujemy przynajmniej rozwiązać kwestię ćwiczeń.

Zatem czy można ćwiczyć podczas miesiączki? Tak. A nawet powinno się.

Co ciekawe, treningi fizyczne mogą wyeliminować wiele objawów lub przynajmniej je złagodzić. Należą do nich: zachcianki, płaczliwość, rozdrażnienie, bóle i skurcze brzucha, ud i lędźwi. Odłożenie leków przeciwbólowych na rzecz planu treningowego może brzmieć nieco irracjonalnie, ale naprawdę jest możliwe.

Każda aktywność fizyczna, również najlżejsza, wpływa pozytywnie na nasz organizm. Co jesteśmy zatem w stanie osiągnąć poprzez ćwiczenia w czasie okresu?

  • Poprzez wytwarzanie w mózgu endorfin podczas podejmowania aktywności fizycznej, poziom napięcia nerwowego, zdenerwowania, czy innych negatywnych emocji spada.
  • Ćwiczenia rozluźniają spięte mięśnie, co skutkuje ustępowaniem skurczy w okolicy podbrzusza, czy lędźwi.
  • Aktywność fizyczna redukuje nadmierny apetyt

Aby to osiągnąć i pomóc samej sobie trzeba jednak znać zasady ćwiczenia w trakcie menstruacji. Choć oczywiście można podejmować trening cardio, siłowy lub interwałowy, trzeba początkowo przekonać się czy nasz organizm czuje się na siłach. Wszystko zależy od naszego samopoczucia i energii witalnej, a wysiłek powinien być dostosowany do możliwości i predyspozycji podczas okresu. Niektórzy trenerzy radzą, by w trakcie pierwszych dni odpuścić sobie intensywne ćwiczenia fizyczne, poleca się nie stosować dodatkowych obciążeń, wykonywać ćwiczenia wolno, ale, przede wszystkim, by cały czas obserwować swój organizm; jeśli pojawi się ból i silny dyskomfort nie należy zmuszać się do ćwiczeń. Podobnie w wypadku ogólnego obiektywnego spojrzenia na twoje przechodzenie miesiączki; jeśli zdarzało ci się omdlewać, być sparaliżowaną przez ból, czy mieć z jego powodu nudności albo wprost otrzymać przeciwwskazania od ginekologa – nie ćwicz. Bądź w porządku ze sobą. Warto jednak dodać, że obfite krwawienia nie są wymówką wobec ćwiczeń, chyba, że lekarz uzna je za niepokojące.

Najczęściej polecane style aktywności fizycznej podczas miesiączki to:

  • Stretching
  • Joga
  • Pilates
  • Spacery
  • Marszobiegi

Zatem gdy zaczyna się okres nie odwieszamy naszego stroju sportowego na kołek, a raczej ściągamy go stamtąd, nawet jeśli jest już nieco przykurzony. Ćwiczenia mogą mieć zbawienny wpływ na bóle menstruacyjne, dzięki czemu będziesz miała możliwość ograniczyć stosowanie leków przeciwbólowych. Nadużywanie ich przynosi zwykle problemy trawienne, które jeszcze pogarszają naszą sytuację. Zaplanowany trening przyniesie ci ulgę, dlatego warto chociaż spróbować przespacerować się przy najbliższej miesiączce.