Najważniejsze rzeczy, o których zapominasz podczas treningu

 

Skoro sport to zdrowie, dlaczego czasem po treningu czujemy się gorzej niż przed? Często doznajemy urazów, bolą nas plecy, jesteśmy słabi i przemęczeni. Nie jest to winą samej aktywności fizycznej, a tego, jak ją wykonujemy. Musimy pamiętać, że każdy trening powinien być przeprowadzany umiejętnie. Niestety, nawet ćwicząc systematycznie, często zapominamy o kilku ważnych aspektach.

 

Rozgrzewka

Rozgrzewka jest jednym z najistotniejszych elementów całego treningu. To podczas niej przygotowujemy ciało do wysiłku fizycznego. Nierozgrzane mięśnie są znacznie bardziej narażone na urazy i kontuzje, dlatego  warto poświęcić 5-10 minut przed rozpoczęciem treningu na rozciągniecie i rozruszanie mięśni.

Niestety często o tym zapominamy. Tłumaczymy się brakiem czasu, chcąc szybko odbębnić wyznaczone serie i powtórzenia, i wrócić do oglądania telewizji lub gry na komputerze. Takie podejście jest najgorsze z możliwych. Zapominając o rozgrzewce, narażamy się na znaczne nieprzyjemności ze strony naszego układu kostno-mięśniowego. Nic dziwnego, że gorzej nam się ćwiczy, częściej doznajemy skurczów i urazów i szybciej się męczymy.

 

Stopniowe zwiększanie obciążenia

Jeden z najczęstszych błędów osób początkujących. Przychodząc na siłownię, chcemy jak najszybciej zrobić jak najwięcej. Jest to błędem, ponieważ nasze ciało nie jest przystosowane do tego, aby od razu dźwigać duże ciężary. Nawet osoby zaawansowane rozpoczynają trening od mniejszych obciążeń, zwiększając go stopniowo, wraz z rozgrzaniem i przystosowaniem mięśni.

 

Przerwy między seriami

Kolejny ważny element, o którym zdarza nam się zapominać. Chęć jak najszybszego wykonania treningu sprawia, że robimy jedną serię za drugą, narażając nasze ciało na przemęczenie. Warto pamiętać, że mięśnie wymagają chwili na regenerację i korzystając z przerw, zapewniamy im lepszy wzrost, a jednocześnie ograniczamy ryzyko kontuzji oraz przetrenowania.

 

Nawodnienie organizmu

Intensywny wysiłek fizyczny sprzyja odwodnieniu, dlatego musimy pamiętać o tym, aby podczas treningu mieć przy sobie butelkę z wodą. Odpowiednie nawodnienie sprzyja lepszej wydolności, szybszemu wzrostowi i regeneracji mięśni, usprawnia także syntezę składników odżywczych.

 

Technika ćwiczeń

Treningi mogą być wykonywane w różnym tempie, jednak technika każdego ćwiczenia powinna być zachowana. Lepiej wziąć mniejsze obciążenie, zwolnić nieco, ale za to wykonać pełen ruch. Dzięki temu wpływamy na mobilność całego ciała i pozwalamy mięśniom zdrowo się rozwijać. Zapominając o dobrej technice, nie tylko możemy nie osiągnąć wymarzonych efektów, ale także narażamy się na kontuzje.
Rozciąganie

Rozciągnięcie mięśni po treningu sprzyja ich regeneracji, wzrostowi i zmniejsza ryzyko skurczów oraz mocnych zakwasów. Niestety wiele osób o tym zapomina, śpiesząc się do domu z siłowni. Rozciąganie mięśni nie musi następować natychmiast po treningu, możemy zrobić je przed snem. Wystarczy kilka minut poświecić na ten element, aby poprawić zakres ruchu oraz umożliwić mięśniom szybszą regenerację.