Niedobór kwasów omega – co musisz wiedzieć?

Zdarza się słyszeć w reklamach o niezbędności kwasów omega i konieczności przyjmowania ich z innych źródeł. Dlaczego jednak kwasy omega 3, 6 i 9 są tak ważne dla naszego organizmu? Głównie dlatego, że nie potrafi on produkować ich sam, a mają one niezwykle dobroczynny wpływ na różne jego funkcje.   

Omega 3

Omega 3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, z których największe znaczenie dla człowieka mają: DHA – kwas dokozaheksaenowy (jest składnikiem budulcowym tkanki nerwowej), EPA –  kwas eikozapentaenowy (ważny przede wszystkim dla układu sercowo naczyniowego), ALA – kwas alfa linolenowy (spowalniający proces starzenia się,  doskonały antyoksydant). Ich przyjmowanie jest ważne już od samego początku życia płodowego oraz w pierwszych latach życia dziecka, ale podobnie – w życiu dorosłym.

Główne funkcje kwasu Omega 3:

  • Oddziałują korzystnie na skórę
  • Chronią przed otyłością
  • Działają przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie
  • Normalizują ciśnienie krwi
  • Obniżają stężenie trójglicerydów we krwi, podwyższających ryzyko chorób krążenia
  • Poprawiają wzrok
  • Działają przeciwmiażdżycowo, przeciwalergicznie, a nawet przeciwdepresyjnie
  • Wspomagają pracę mózgu
  • Hamują rozwój choroby niedokrwiennej serca

Niedobór kwasów omega 3 u dziecka może spowodować zaburzenia psychomotoryczne, a także wolniejszy jego rozwój. Podobnie kwasy omega 3 podnoszą u dziecka odporność, zatem ich braki są przyczyną większej podatności na infekcję. U dorosłego niedobór kwasów omega 3 może doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych, depresji, ataków agresji, a także problemów z pamięcią i koncentracją. Warto dodać, że brak tych substancji jest szczególnie niekorzystny dla palaczy, osób otyłych, diabetyków i nadciśnieniowców, gdyż podwyższa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Kwasy omega 3 można przyjąć w:

  • Mleku matki lub mleku zastępczym
  • Migdałach, orzechach włoskich
  • Olejach roślinnych
  • Tłustych rybach morskich

Człowiek do zdrowej diety potrzebuje kwasów omega 3, należy wciąż pamiętać o ich uzupełnianiu i przyjmowaniu wraz z jedzeniem.

Omega 6

Kwasy omega 6 również należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najważniejszymi ich przedstawicielami są: AA, ARA – kwas arachidonowy (reguluje kurczliwość naczyń krwionośnych, a także buduje błonę komórkową), GLA – kwas gamma-linolenowy (ma jak najlepsze właściwości dla skóry), LA – kwas linolowy (hamuje rozwój nowotworów, chroni przed otyłością, powikłaniami cukrzycy, jak również jest silnym antyoksydantem). Co ciekawe, w wypadku kwasów omega 6 nie można również pozwolić sobie na nadmiar – gdyż mogą one przynosić odwrotne skutki. Tak samo jak kwasy omega 3, omega 6 powinny być przyjmowane od najmłodszych lat.

Funkcje kwasów omega 6:

  • Dobra kondycja włosów, skóry i paznokci
  • Wspomaganie leczenie neuropatii cukrzycowej
  • Prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu
  • Działanie immunomodelujące i przeciwzapalne
  • Obniżanie poziomu złego cholesterolu
  • Łagodzenie objawów chorób autoimmunologicznych
  • Regulacja nadciśnienia tętniczego

Niedobór kwasów omega 6 odbija się przede wszystkim na stanie paznokci, skóry i włosów, ale nie jest on tak poważnym problemem jak jego nadmiar. Zbyt duża ilość kwasów omega 6 w organizmie może hamować przyswajanie kwasów omega 3, tworzą się z niej związki prozapalne, powodujące podatność na stany zapalne, alergie, zachwianie równowagi immunologicznej, a także przyspieszony podział komórek nowotworowych. Dlatego, choć przyjmowanie kwasów omega 6 ma zbawienne skutki, powinno odbywać się poprzez sprawdzoną suplementację lub konsultację z dietetykiem.

Kwasy Omega 6 można przyjąć z:

  • Awokado
  • Margaryny roślinnej
  • Olejów roślinnych
  • Migdałów, orzechów ziemnych, sezamu, pestek dyni i słonecznika

Omega 9

Kwas omega 9 to kwas tłuszczowy przy odpowiedniej ilości kwasów Omega 3 i Omega 6 organizm jest w stanie sam wytworzyć. Najważniejszym jego przedstawicielem jest kwas oleinowy.

Funkcje kwasów omega 9:

  • Obniżanie poziomu trójglicerydów
  • Obniżanie poziomu złego cholesterolu i podwyższanie dobrego
  • Spowalnia proces starzenia się skóry – antyoksydant
  • Chronienie skóry przed utratą wody

Można go przyjąć z:

  • Siemienia lnianego
  • Oliwy, olejów: z awokado, orzechów ziemnych, migdałów, słonecznika, rzepaku
  • Pistacji, migdałów, orzechów ziemnych, awokado

Są to kwasy przydatne, a ich ilość w organizmie jest zależna od przemyślanego dbania o przyjmowanie kwasów omega 3 i 6.

Kwasy omega są szczególnie ważne dla naszego mózgu, układów, wyglądu. Ich niedobór już od życia płodowego może powodować nieodwracalne zmiany, a nadmiar powodować niechciane skutki w działaniu organizmu. Kwasy z grupy NNKT bezwzględnie powinny się znaleźć w naszej diecie, ale w odpowiednich dawkach.