Owoce, które wspierają Twój układ odpornościowy

Dbając o pracę naszego organizmu zapewniamy mu wszystko, co najlepsze w diecie. Pomimo tego spotykamy się z okresami obniżonej odporności, które wymuszają na nas przechorowanie tego okresu w domu. Nawet drobne przeziębienie może odbić się poważnymi konsekwencjami, gdyż walka z nim nadwyręża nasze ciało i skupia nasze siły na pokonaniu drobnego wirusa, narażając się na kolejne zachorowania.

 

Owoce i warzywa w diecie to jej niezwykle ważny element. Zalecanych jest spożycie aż pięciu ich porcji w ciągu całego dnia, przy czym warto pamiętać, że najwięcej witamin i składników odżywczych mają te, których nie poddajemy obróbce termicznej. Po jakie owoce więc sięgać, aby wzmocnić nasz układ immunologiczny?

 

Cytrusy

Cytrusy to prawdziwy must have w diecie wspierającej odporność. Są one bogate w witaminę C, która jest doskonałym przeciwutleniaczem, ułatwia przyswajanie żelaza (którego niedobór jest przyczyną powstawania anemii), wpływa na syntezę kolagenu, dzięki czemu ułatwia gojenie się ran. To właśnie jej zawdzięczamy zdrowy wygląd i dobre samopoczucie, dlatego na naszym talerzu nie może zabraknąć pomarańczy, mandarynek, grejpfrutów, cytryn i limonek zarówno pochłanianych w całości, jak i pod postacią soku. Możemy dostarczać je sobie przygotowując w domu wody z ich dodatkiem, włączając je w codzienne śniadanie, jak również używając w roli odświeżającego składnika sałatek.

 

Ananas

Zawiera enzym zwany bromelainą, który wspomaga trawienie białka i pozwala organizmowi skutecznie wykorzystać wzmacniające układ odpornościowy aminokwasy. Ananas jest również dobrze znany ze swoich właściwości przeciwzapalnych, które mogą pomóc leczyć ból gardła. Jego działanie zmniejszające przekrwienie może pomóc złagodzić przekrwienie u kogoś cierpiącego na przeziębienie. To także skarbnica znanej nam już dobrze witaminy C. Ananas może być słodkim dodatkiem do koktajli lub jogurtów, które są bogate w probiotyki, zapewniające nam dodatkową ochronę.

 

Jagody

To bogate źródło witaminy C, przeciwutleniaczy i polifenoli. Witamina C jest dobrze znana ze swoich właściwości wzmacniających odporność, podczas gdy przeciwutleniacze i polifenole odgrywają rolę w zwalczaniu wielu chorób przewlekłych. Jagody to również doskonały dodatek do jogurtów, jaglanek i owsianek, dostępny także w suszonej, pełnej smaku wersji. Stanowią one również naturalny barwnik o soczystym, fioletowym i pysznym kolorze.

 

Kiwi

Kiwi jest doskonałym, naturalnym źródłem witaminy E, kluczowego składnika odżywczego dla układu odpornościowego. Witamina E pomaga chronić organizm przed infekcjami. Istnieją nawet dyskusje na temat tego, czy przypadkiem kiwi nie zawiera więcej witaminy C nawet od samych cytrusów, jednak nie zostały one jeszcze ostatecznie rozstrzygnięte. Jest to owoc, który wspaniale komponuje się we wszelkich smoothie, nadając ładnego koloru, gładkiej konsystencji i ciekawego dodatku w postaci nasion.

 

Banan

To naturalny antydepresant, znany ze swojego uspokajającego działania ze względu na wysokie stężenie tryptofanu. Jednak prawdziwe korzyści z bananów pochodzą z minerałów, takich jak żelazo i potas. Te elektrolity pomagają zapobiegać utracie wapnia z organizmu.

Wiadomo również, że banany pobudzają układ odpornościowy, wspomagają układ nerwowy i metabolizm organizmu. Węglowodany i potas w bananach są szczególnie przydatne dla sportowców, którzy chcą szybko odzyskać siły po ciężkim treningu. To słuszny dodatek do śniadania, ponieważ nasycają one żołądek na długi czas i są niskokaloryczne, dlatego wiele osób docenia je w swojej diecie.