Świeże owoce i warzywa sezonowe są składnikami diety, które powinny gościć na naszych talerzach codziennie. W okresie zimowym oraz wiosennym, kiedy dostęp do sezonowych produktów jest ograniczony warto korzystać z mrożonek, które urozmaicą nasze codzienne żywienie.

Wartość odżywcza mrożonek

Zamrażanie jest jedną z lepszych metod przechowywania warzyw i owoców. Zamrażając je w sezonie mamy pewność, że zachowamy wszystkie walory smakowe, zapachowe oraz nie pozbędziemy się cennych wartości odżywczych. Prawidłowe mrożenie powoduje niewielkie straty składników odżywczych. Jeśli produkt jest prawidłowo przechowywany oraz rozmrażany to jego wartość odżywcza jest zbliżona do świeżego produktu.

Jak mrozić warzywa i owoce?

               Warzywa i owoce należy mrozić krótko po ich zerwaniu, czyli w sezonie ich dojrzewania. Najpierw należy je dokładnie oczyścić, umyć, osuszyć, pozbyć się pestek czy pokroić na mniejsze części. Przygotowane w ten sposób warzywa i owoce umieszczamy w specjalnych woreczkach przeznaczonych do mrożenia bądź w plastikowych pojemnikach. Owoce tj. truskawki, borówki czy maliny warto uprzednio zamrozić na tacce, kładąc je obok siebie aby uniknąć posklejania się owoców. W ten sposób łatwiej będzie nam podzielić je na porcje.

W przypadku warzyw mrożenie warto poprzedzić blanszowaniem. Blanszowanie polega na zanurzeniu produktu na kilkadziesiąt sekund we wrzątku lub parze wodnej. Proces ten powoduje zniszczenie drobnoustrojów, zapobiega utraty smaku i barwy. Blanszowaniu powinny ulec: kalafior, szparagi, groszek czy bób.

Jak rozmrażać warzywa i owoce?

Mrożone warzywa i owoce rozmrażamy umieszczając je bezpośrednio w gorącej wodzie lub umieszczamy je w naczyniu, w lodówce. Dzięki temu straty witaminy C zostają zmniejszone, a jednocześnie ograniczamy rozwój bakterii. Czas gotowania mrożonek jest o wiele krótszy dlatego świetnie sprawdzą się do przygotowania szybkiego, zimowego obiadu.

Do czego wykorzystać mrożone warzywa i owoce?

Mrożone warzywa możemy wykorzystać do przygotowania szybkiego obiadu czy kolacji:

Dynia – zupa krem, gulasz, risotto, zapiekanka.

Bób – zupa, pasta, risotto.

Groszek – potrawka, zupa, gulasz.

Włoszczyzna – ugotowana wcześniej z minimalną ilością wody i zamrożone w formie kostek będzie stanowiła znakomitą bazę do przygotowania sosu czy zupy np. ze strączkami.

Maliny – gorąca zimowa herbata, koktajl, ciasto.

Wiśnie, śliwki – ciasta, desery.