Trudności w zasypianiu doświadczył każdy z nas. Niekiedy nawet po wyczerpującym dniu może się zdarzyć, że nim pójdziemy spać minie dość sporo czasu. Długie zasypianie oraz niska jakość snu to problem, z jakim zmaga się wiele osób. Taki stan rzeczy odbija się negatywnie na każdej dziedzinie życia, a przewlekłe niewyspanie może doprowadzić do poważnych chorób fizycznych i psychicznych. Zobacz, jak poprawić swoją jakość snu!

Sen jest dla naszego organizmu bardzo ważny – to dzięki niemu możliwa jest regeneracja; ciała i sił. Po dobrze przespanej nocy budzimy się wypoczęci i mamy energię na dalszą część dnia. Niestety zdarza się, że dobre wyspanie nie idzie w parze z jakością snu. Pomimo spania określonej ilości godzin budzimy się nieprzytomni, rozdrażnieni. Warto stosować kilka prostych trików, by poprawić swój sen!

Wywietrz sypialnię

Nim położysz się spać przewietrz sypialnię – najlepiej 30 minut przed snem. Świeże powietrze dobrze wpływa na jakość snu. Nie bez znaczenia jest także temperatura, w jakiej przyjdzie nam spać. Udowodniono, że w temperaturze 18-20 stopni Celsjusza śpi się najlepiej.

Przed snem ogranicz korzystanie z komputera, telefonu i telewizora

Wielu z nas, przed pójściem spać, ogląda telewizję lub przegląda media społecznościowe. Tymczasem emitowane przez ekran niebieskie światło negatywnie wpływa na jakość snu. Mało tego – może zaburzyć produkcję melatoniny (hormonu snu), co może prowadzić do złej jakości snu, a to z kolei do braku energii następnego dnia rano.

Ogranicz picie mocnej herbaty oraz kawy przed snem

Wiemy, że wieczorową porą przyjemnie jest wypić kubek ciepłej kawy lub herbaty. Niestety kilka godzin przed snem nie powinno się tego robić, ponieważ zawarta w tych napojach kofeina może skutecznie utrudnić zasypianie. Na ich miejsce warto sięgnąć po uspokajające zioła, takie jak choćby melisa, która działa odprężająco.

Lekkostrawna kolacja

Pamiętaj, aby przed snem się nie objadać i zrezygnować z ciężkostrawnych potraw, które powodują, że nasz organizm potrzebuje czasu na ich strawienie. Mało tego – trawienie posiłków na leżąco może spowodować zgagę lub niestrawności, co również przyczyni się do złego snu.

Medytacja lub ćwiczenia oddechowe

Nie od dziś wiadomo, że ćwiczenia oddechowe mają niebagatelny wpływ na nasz organizm. To dzięki oddechowi możemy np. zredukować uczucie stresu, bólu czy napięcia. Dzięki ćwiczeniom oddechowym możesz się wyciszyć i zrelaksować. Dobrze sprawdzi się metoda 4-7-8 zwana także „oddechem relaksacyjnym”, która polega na wykonaniu czynności wdechu-wydechu-wdechu kolejno przez 4, 7 i 8 sekund. Aby wykonać je poprawnie, czubek języka powinien znajdować się w miejscu, w którym zaczyna się górne dziąsło.

Ten rodzaj oddechu obniża nasze tętno, jednocześnie uwalniając serotoninę, która sprzyja relaksowi i ułatwia zasypianie. Oddech relaksacyjny możemy zastosować w wielu sytuacjach, ponieważ rozładowuje on napięcie i pomaga się wyciszyć. Jest to doskonała odpowiedź na sytuacje stresowe i lękowe, a także przy natłoku myśli.

Pamiętaj o odpowiedniej dawce ruchu każdego dnia, a także dobrze zbilansowanej diecie. Warto do swojego jadłospisu włączyć kwasy tłuszczowe omega 3, 6 i 9 które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Sięgnij po sprawdzone suplementy diety takie jak EstroVita. To naturalna kompozycja kwasów tłuszczowych omega 3, 6 i 9 pochodzenia roślinnego wzbogacona witaminami – dla całej rodziny!

Długotrwała bezsenność lub problemy z zasypianiem nie są czymś normalnym, dlatego też, jeśli borykasz się z tym problemem – koniecznie zgłoś się do lekarza.