Ciąża jest bez wątpienia wyjątkowym stanem, który każda kobieta przeżywa inaczej. Dość często zdarza się jednak, że radość zostaje przyćmiona porannymi nudnościami. Pojawiają się one zazwyczaj na początku ciąży – w pierwszym trymestrze. To, ile trwają, jest tak naprawdę kwestią indywidualną, jednak najczęściej mijają w drugim trymestrze.

Dlaczego pojawiają się poranne nudności? Dzieje się tak za sprawą hormonu ciążowego, którego – w jej początkowej fazie – jest najwięcej. Mowa tutaj o gonadotropinie kosmówkowej. Hormon ten produkowany jest już po kilku dniach od zapłodnienia i wzrasta do końca pierwszego trymestru. Wysoki poziom tego hormonu jest warunkiem prawidłowo rozwijającej się ciąży, ale i odpowiada za zwolnienie pracy układu trawiennego. Gonadotropina kosmówkowa odpowiada także za wyczulenie na zapachy, które często obserwowane jest u ciężarnych. Zapachy, które kiedyś były obojętne teraz mogą wywoływać nudności a nawet wymioty.

Mamy jednak dobrą wiadomość – z porannymi nudnościami można sobie poradzić, a przynajmniej je złagodzić! Wystarczy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach.

Poranne wstawanie

Jeśli podczas porannego wstawania odczuwasz dyskomfort i mdłości – sięgnij po zwykłe krakersy! Tuż po przebudzeniu podnieś się delikatnie i zjedz ich kilka; możesz także po nie sięgnąć, gdy obudzisz się w nocy. Warto pamiętać, aby nie wstawać od razu, a chwilę poleżeć. Następnie powoli podnieś się z łóżka. Gwałtowne wstawanie może niekorzystnie wpłynąć na organizm przyszłej mamy, co również powoduje nudności.

Zwróć uwagę na drażniące zapachy

Jak już wcześniej wspomnieliśmy – gonadotropina kosmówkowa sprawia, że przyszła mama może odczuwać mdłości związane z konkretnym zapachem. Jeśli w ciągu dnia poczujesz zapach, który Ci nie odpowiada – zlokalizuj go! Może to być czosnek, cebula, zapach mięsa czy drobiu. Unikaj zatem miejsc, gdzie możesz spotkać te zapachy, a podczas gotowania otwieraj okno i włączaj wyciąg. Jeśli jakiś produkt działa na Ciebie wyjątkowo źle pomyśl, czy nie wyeliminować go z diety na czas ciąży.

Pamiętaj, aby jeść i pić wtedy, kiedy masz na to ochotę – oczywiście nie popadając w skrajność. Szybko zauważysz, że niektóre potrawy Ci służą, inne niekoniecznie. Nie zdziw się, jeśli potrawa, którą uwielbiałaś przed ciążą nagle przestanie Ci smakować – to dość naturalne. Dobra wiadomość jest taka, że po urodzeniu dziecka wszystko wróci do normy. Włącz do swojej diety kwasy tłuszczowe omega 3, 6 i 9 – niezwykle ważne w czasie ciąży! Dobrym suplementem diety jest produkt EstroVita Classic. Jako jedyny preparat na rynku posiada najwyższą skoncentrowaną zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, 6, 9, które zostały wyizolowane z unikalnej mieszaniny aż czterech olejów roślinnych (lnianego, z czarnej porzeczki, wiesiołka, ogórecznika). Kwasy omega 3 i omega 6 są skomponowane w doskonałej proporcji i wzbogacone witaminą E o właściwościach antyoksydacyjnych. EstroVita Classic zawiera ultraczystą formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką ich bioretencję w organizmie człowieka. Pamiętać jednak należy, aby w tym wyjątkowym okresie jakim jest ciąża, przyjmowanie każdego suplementu konsultować z lekarzem.

Zbawienna moc imbiru

W walce z porannymi nudnościami sprzymierzeńcem może okazać się… imbir. Możesz śmiało dodać imbir do herbaty lub sięgnąć po gotową już herbatę imbirową. W aptekach z pewnością znajdziesz imbirowe pastylki do ssania – może to okaże się pomocne? Pamiętaj jednak, aby przed zażyciem jakiegokolwiek suplementu czy tabletki skonsultować się z lekarzem!

Poranne nudności w ciąży są czymś zupełnie normalnym, z czym zmaga się większość przyszłych mam. Dobra wiadomość jest taka, że mijają one zazwyczaj w drugim trymestrze, a w pierwszym trymestrze można sobie z nimi poradzić! Jeśli cokolwiek podczas ciąży Cię niepokoi – koniecznie zwróć się do lekarza prowadzącego.