Sposoby na spokojny sen

Problemy z zasypianiem i jakością snu dotyczą wielu ludzi na świecie i pogłębiają się wraz z wiekiem. Czasem mają one głębsze przyczyny, lecz w wielu przypadkach wynikają ze złej higieny i nieodpowiedniego przygotowania do nocnego odpoczynku. Zanim zaczniemy szukać źródła problemu gdzie indziej, spróbujmy zastosować domowe sposoby na dobry sen.

 

Odpowiednie podłoże do spania

Na jakość snu w dużej mierze wpływa to, na czym śpimy. Dlatego warto zadbać o wygodny materac do spania. Każdy z nas ma swoje indywidualne upodobania, niektóre osoby preferują twardsze, inne bardziej miękkie podłoże. Na szczęście producenci materaców pozwalają nam wybrać odpowiednią miękkość od H1 (materac bardzo miękki) do H4 (materac twardy). Są też materace dwustronne, charakteryzujące się dwoma rodzajami twardości, np. H2-H3.

 

Zadbaj o ciszę i spokój

Jeżeli przeszkadzają ci hałasy, pozamykaj okna. Latem możesz założyć do uszu stopery, tłumiące odgłosy z zewnątrz.

 

Przewietrz pomieszczenie przed snem

Duszne powietrze utrudnia zasypianie, dlatego warto przed snem na kilkanaście minut otworzyć okno i przewietrzyć pomieszczenie. W sypialni stanie się wtedy nieco chłodniej, co często zniechęca do takich działań zimą, jednak w pokoju, do którego wpłynie nieco świeżego powietrza, łatwiej nam będzie się uspokoić i zasnąć.

 

Usuń z sypialni sprzęt RTV

Urządzenia elektroniczne wpływają na niekorzystną jonizację powietrza, dlatego najlepiej usunąć je z sypialni. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, przynajmniej wyłączmy na noc z prądu telewizor, komputer, ruter od internetu i inne sprzęty, mogące zakłócać jakość snu.

 

Bądź aktywna fizycznie

Systematyczne treningi lub choćby spacery przed snem pomogą dotlenić organizm i zmęczyć ciało, dzięki czemu łatwiej będzie nam zapaść w spokojny sen.

 

Nie najadaj się przed snem

Zbyt obfity posiłek przed spaniem to jedna z przyczyn pogorszonej jakości snu. Procesy trawienne zachodzące w nocy mogą powodować bóle brzucha i wzdęcia, a co więcej, niespokojne sny. Zaleca się ostatni posiłek zjeść przynajmniej na 1,5 godziny przed snem.

 

Stosuj naturalne produkty, wspomagające zasypianie

Przed snem można napić się melisy lub innych herbatek ziołowych, działających uspokajająco. Na dobry sen wpływa również ciepłe mleko z miodem. Czasem przyczyną problemów z zasypianiem może być zbyt mała ilość melatoniny w organizmie (zwłaszcza w podeszłym wieku). Suplement ten w tabletkach można kupić w aptece bez recepty.

 

Zadbaj o odpowiednią dietę

Zdrowy tryb odżywiania  wpływa na lepsze funkcjonowanie naszego organizmu, a tym samym i na lepszą jakość snu. Nasza dieta powinna być bogata w zdrowe tłuszcze omega, odpowiednią ilość białka, witamin i minerałów.

 

Kładź się spać o stałych porach

Systematyczność znacznie pomaga w poprawie jakości snu i łatwości w zasypianiu. Co więcej, nasz organizm przyzwyczaja się do dobowego rytmu, przez co o danej godzinie naturalnie poczujemy się zmęczeni i szybciej zaśniemy.