Nigdy nie jest za późno, by zacząć swoją przygodę z treningami, a motto „w zdrowym ciele zdrowy duch” odnosi się do każdego wieku. Aktywność fizyczna wskazana jest w każdym wieku – ona zawsze niesie za sobą mnóstwo korzyści zarówno dla ciała, jak i dla ducha. Mało tego – im więcej mamy lat, tym bardziej potrzebujemy aktywności, aby rozruszać nasze mięśnie i stawy. Przez „zasiedzenie się” można nabawić się niemałych konsekwencji, ponieważ z wiekiem nasze mięśnie zanikają. Proces ten rozpoczyna się po czterdziestym roku życia, a osłabione mięśnie nie są już tak sprawne jak kiedyś. To właśnie dlatego zdarza się osobom starszym tracić równowagę.

Utrzymując odpowiednią dla siebie aktywność fizyczną można wspomóc i poprawić swoją koordynację ruchową, mobilność a także elastyczność. Nie bez znaczenie jest zachowanie prawidłowej masy ciała oraz sylwetki. Dzięki regularnym ćwiczeniom mięśnie wzmacniają się, poprawie ulega funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego, a także zwiększa gęstość masy kostnej. Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna wpływa nie tylko na ciało, ale i umysł. Odpowiedni trening może pomóc zredukować stres, a także – dzięki uwalnianiu się endorfin – poprawić samopoczucie!

To jednak nie wszystko. Jak podkreśla ekspert EstroVity dr n. med. Edyta Blus:

Dzięki ćwiczeniom, szczególnie tym na świeżym powietrzu, jesteśmy w stanie lepiej zasypiać, a rano budzić się pełni energii. Regularne podejmowanie ćwiczeń pomaga w zachowaniu dobrej pamięci i koncentracji, przez co nasz mózg prawidłowo funkcjonuje.

Od czego zacząć – trening dla seniora

Nim zdecydujemy się na jakąkolwiek aktywność fizyczną powinniśmy skonsultować się z lekarzem i upewnić się, że nie ma żadnych przeciwności, co do wykonywania konkretnych ćwiczeń (np. ćwiczeń z ciężarkami). Kluczowe jest wyznaczenie i ułożenie planu treningowego w taki sposób, aby nie przeciążyć organizmu – szczególnie, gdy wcześniej nie podejmowano żadnej aktywności fizycznej. Na początku wskazane jest wykonywanie treningu dwa razy w tygodniu, z czasem częstotliwość ta może zostać zwiększona.

Seniorzy nie powinni rzucać się na głęboką wodę i rozpocząć swoją przygodę z treningami od czegoś prostego. Już szybki spacer pozwoli na wejście w odpowiedni dla siebie rytm. Po takiej rutynie warto spróbować czegoś nowego i wykonać kilka prostych ćwiczeń w domowym zaciszu – choćby rozciąganiem. Trening powinien rozpoczynać się obowiązkową rozgrzewką. Jeśli kondycja seniora na to pozwala warto sięgnąć po gumy oporowe lub ciężarki, dzięki którym trening będzie jeszcze bardziej efektywny.

Jakie ćwiczenia można wykonywać w domowym zaciszu?

Chcąc zachować dobrą kondycję i sprawność fizyczną powinniśmy rozpocząć treningi. Wachlarz możliwości jest duży – od treningów cardio po treningi funkcjonalne. Ważne jest jednak, aby odpowiednio dobrać do siebie intensywność czy dynamikę, aby nie doświadczyć przykrych kontuzji. Początkowo wykluczyć powinniśmy zatem wszelkiego rodzaju wysoki. Można za to wykonywać: dynamiczny marsz w miejscu, marsz z pracą rąk, marsz w unoszeniem kolan, wymachy rąk do przodu i do tyłu, skłony, skręty tułowia, wznosy na palce, rozciąganie.

W trosce o dobre samopoczucie nie możemy zapomnieć o zdrowej diecie bogatej w witaminy i minerały, a także kwasy tłuszczowe w odpowiedniej ilości i proporcjach. Niestety często sama dieta to za mało i niektóre składniki należy dostarczyć w postaci suplementów. Z pomocą przychodzi EstroVita Classic. Jako jedyny preparat na rynku posiada najwyższą skoncentrowaną zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3,- 6,-9, które zostały wyizolowane z unikalnej mieszaniny aż 4 olejów roślinnych (oleju lnianego, z wiesiołka, z ogórecznika i z czarnej porzeczki). Kwasy Omega- 3 i Omega-6 są skomponowane w doskonałej proporcji i wzbogacone witaminą E o właściwościach antyoksydacyjnych. EstroVita Classic zawiera ultraczystą formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką ich bioretencję w organizmie człowieka.

Aktywność fizyczna w każdym wieku jest wskazana i to ona jest kluczem do zachowania dobrej kondycji i sprawności. Nim jednak podejmiemy decyzję o włączeniu treningów do naszego życia konieczna będzie konsultacja z lekarzem, aby wykluczyć możliwe przeciwwskazania.