Można powiedzieć, że aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem naszej egzystencji. Pozytywów płynących z podejmowania umiarkowanej aktywności fizycznej jest mnóstwo – pomaga zachować sprawność, kondycję, przyczynia się do poprawy samopoczucia czy jakości życia. Większość z nas jednak, prowadząc często siedzący tryb życia, zapomina o uprawianiu sportu, przez co redukuje jego ilość do minimum. Okazuje się jednak, że aktywność fizyczna ma niebagatelny wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

Cholesterol – czym dokładnie jest?

Cholesterol to nic innego, jak nieco woskowata, zbliżona do tłuszczu substancja, która występuje we wszystkich produktach pochodzenia zwierzęcego. I choć został owiany złą sławą, tak jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Cholesterol wpływa na budowanie błoń komórkowych, produkcji kwasów żółciowych oraz hormonów. Wchłaniany jest z diety, wytwarzany w wątrobie. Można znaleźć go w tkankach i osoczu krwi.

Wyróżniamy dobry i zły cholesterol – i to właśnie ten zły stał się niemalże naszym wrogiem. Nic dziwnego – jego nadmiar może doprowadzić do chorób układu naczyniowego. Dobry cholesterol zaś odpowiedzialny jest za transport lipidów z krwi i ścian tętnic do wątroby. Tam dochodzi do jego rozpadu, a następnie usuwany jest z organizmu w obrębie żółci. Dobry cholesterol niesie za sobą wiele korzyści i pozytywnie wpływa na nasz układ krążenia.

Wpływ aktywności fizycznej na cholesterol

Dieta, masa ciała oraz podejmowanie aktywności fizycznej w znacznej mierze wpływają na usuwanie cholesterolu z organizmu. Regularne podejmowanie aktywność pobudza produkcję enzymów wspomagając ich działanie, przez co proces transportu zwrotnego cholesterolu jest sprawniejszy. Warto wspomnieć, że aktywność fizyczna pobudza stężenie dobrego cholesterolu we krwi, dlatego też, bezpośrednio z nim koreluje.

Jak poprawić stężenie dobrego cholesterolu we krwi?

Do poprawy stężenia dobrego cholesterolu we krwi wystarczy umiarkowana intensywność treningów. Co ważne – ćwiczenia powinny być wykonywane codziennie, przynajmniej 5 razy w tygodniu, przez okres kilku miesięcy. Analizując badania naukowe można dostrzec, że wystarczy codzienny 20-30 minutowy spacer.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonywać ćwiczenia aerobowe angażujące do pracy mięśnie. Wachlarz możliwości jest duży: jogging, pływanie, jazda na rowerze, jazda na rolkach, siłownia. Ważne jest, aby trening został dobrany odpowiednio do naszego zaawansowania, by nie doszło do nieprzyjemnych kontuzji. Inną kluczową kwestią jest lubienie tego, co się robi – nie możemy zmuszać się do ćwiczeń, ponieważ przyniesie to odwrotny skutek.

Aktywność fizyczna powinna zostać włączona do naszego życia stopniowo – wyjątkiem są osoby, ciągle będące w treningu. Biorąc pod uwagę tryb życia powinniśmy stworzyć plan treningowy – pamiętając o odpowiedniej, wcześniej wspomnianej, intensywności. Nie bez znaczenia jest także dieta – najlepiej, by na naszym talerzu gościły niskotłuszczowe, najlepiej roślinne produkty, które uzupełnimy dodatkową suplementacją. Przykładem może być EstroVita MEN. To suplement diety z serii EstroVita ułatwiający zachowanie kondycji, sprawności i sił witalnych jak najdłużej. Dzięki zawartości doskonałej proporcji kwasów tłuszczowych w z grupy omega i kompozycji witamin A, D, E i K, wspiera organizm mężczyzn w każdym wieku, dbając o ich mocne i zdrowe kości (witamina K), prawidłowe funkcjonowanie mięśni (witamina D) i sprawny układ immunologiczny (beta-karoten). W produkcie znalazł się pochodzący z owocu granatu unikatowy kwas omega 5, uważany za symbol zdrowia, energii i młodości.

Podjęcie aktywności fizycznej na dłuższą metę przyniesie wiele korzyści – zarówno naszemu zdrowiu, jak i ciału. Nie dość, że nasza kondycja ulegnie poprawie, pozbędziemy się zbędnych kilogramów, to jeszcze wspomożemy nasz organizm. Pamiętajmy jednak, by nie podejmować zbyt trudnych i niedopasowanych do nas ćwiczeń – może to skutkować poważnymi kontuzjami, które wyłączą nas z treningu nawet na kilka miesięcy.