Woda jest niezbędnym składnikiem do funkcjonowania każdego organizmu, a jej odpowiednia podaż stanowi jeden z najważniejszych elementów prawidłowego odżywiania. Ludzki organizm w 60-70% składa się z wody, dlatego należy zadbać o jej regularne dostarczanie w postaci płynów oraz pożywienia. Zapotrzebowanie na wodę zależne jest m.in. od wieku, poziomu aktywności fizycznej, temperatury środowiska. Prawidłowe nawodnienie jest kluczowe nie tylko dla osób, które na co dzień uprawiają sport, ale dla każdego z nas. Warto wiedzieć w jaki sposób nawadniać nasz organizm oraz ile wypijać, aby zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie.

Znaczenie wody dla organizmu:

  • transportuje substancje odżywcze i pomaga w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii,
  • reguluje temperaturę naszego ciała,
  • chroni narządy wewnętrzne tj.: mózg, gałka oczna, rdzeń kręgowy, płód,
  • rozpuszcza i transportuje pokarm,
  • bierze udział w reakcjach biochemicznych.

Jak skutecznie nawodnić organizm

Najlepszym sposobem na prawidłowe nawodnienie organizmu jest wypijanie czystej wody (najlepiej mineralnej) bogatej w wapń i magnez.  Na podstawie norm opublikowanych przez Europejską Agencję do spraw Bezpieczeństwa Żywności (EFSA – European Food Safety Authority) zaleca się spożycie 2 l wody dziennie dla kobiet, a 2,5 l dla mężczyzn.

Nasz organizm w nocy zużywa około 500 ml wody, dlatego warto po przebudzeniu wypić 1-2 szklanki wody. Taka dawka wody może pobudzić i dodać energii na cały poranek. Do wody można też dodać plaster cytryny, imbiru czy soli himalajskiej bądź kłodawskiej.

Woda z solą – dlaczego warto pić?

Sól (chlorek sodu) jest niezbędnym minerałem, który należy używać w kuchni. Warto wybierać sól nieoczyszczoną (kłodawską lub himalajską), która zawiera dużą ilość cennych pierwiastków, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zbyt niska podaż sodu w diecie może nieść za sobą wiele negatywnych skutków: bóle głowy, nudności, brak łaknienia, zaburzenia orientacji. Kiedy niedoborowi sodu towarzyszy niedobór wody, dochodzi do odwodnienia hipotonicznego, a przy dużej podaży wody niezawierającej elektrolitów do tzw. zatrucia wodnego.

Do głównych funkcji soli nieoczyszczonej w diecie zalicza się:

  • wspomaga pracę nerek, działa moczopędnie,
  • zapobiega skurczom mięśni,
  • ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu,
  • normuje ciśnienie krwi.

Czego unikać dbając o prawidłowe nawodnienie organizmu?

Należy zwrócić uwagę na produkty, które uniemożliwiają nawodnienie organizmu oraz negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Do grupy produktów, których należy unikać zaliczamy:

– słodzone wody smakowe,

– napoje owocowe,

– gazowane i słodzone napoje,

– napoje energetyczne,

– alkohol.

Naturalna woda smakowa

Jeśli nie przepadasz za zwykłą wodą, spróbuj przygotować domową wodę smakową. Do przygotowania wystarczy woda, ulubione owoce i zioła. Stwórz swoje ulubione połączenie i ciesz się smakiem naturalnej wody, pozbawionej słodzików i konserwantów.

Woda – niezbędny składnik diety , dr n. med. Agnieszka Jarosz, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, Warszawa 2017

Gawęcki J., Hryniewiecki L., 2008, Żywienie człowieka. Podstawy nauk o żywieniu., PWN, Warszawa

https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1459.pdf 

http://www.izz.waw.pl/attachments/article/33/NormyZywieniaNowelizacjaIZZ2012.pdf


mgr Ewa Janusz

Dietetyk kliniczny oraz technik farmaceutyczny. Ukończyła studia magisterskie w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi z tytułem dietetyk kliniczny. Doświadczenie w pracy z pacjentem zdobywała pracując w prywatnym gabinecie dietetycznym.