Wpływ diety na formę mężczyzny

Dla doskonałej formy kluczowy jest nie tylko zdrowy styl życia i regularna aktywność fizyczna, ale również właściwe odżywianie. Zbilansowana dieta odgrywa fundamentalną rolę w skuteczności treningu, dostarcza niezbędnej energii potrzebnej do wykonywania ćwiczeń́ oraz wspomaga przyrost tkanki mięśniowej.

W czasach coraz większej świadomości dotyczącej wpływu diety i stylu życia na zdrowie, nadal krąży opinia, że istnieje dieta cud. Ma ona sprawić, że wykluczając poszczególne składniki pokarmowe lub drastycznie obniżając wartość energetyczną posiłków, osoba ją stosująca w ciągu bardzo krótkiego czasu osiągnie wymarzoną sylwetkę. Schody zaczynają się po kilku dniach, kiedy kiepski nastrój spowodowany głodem, skłania do przemyśleń. Jedynie prawidłowo skomponowana dieta połączona z aktywnością fizyczną jest kluczem do wymarzonej formy.
Bycie „fit” to nie tylko ćwiczenia, ale też stosowanie odpowiedniej diety. Prawidłowa dieta po pierwsze nie powinna wykluczać składników pokarmowych, a jedynie je w razie potrzeby ograniczać. Po drugie i bardzo ważne, powinna być zbilansowana i dostosowana do każdego indywidualnie. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne nie jest dla wszystkich jednakowe. Uzależnione jest od wielu czynników, przede wszystkim od poziomu aktywności fizycznej.
Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Światowej Organizacji Zdrowia) dieta dorosłego (zdrowego) człowieka oparta na zasadach prawidłowego żywienia powinna dostarczać́ 25–35% tłuszczu, 45–65% węglowodanów i 10–15% białka. Ważna jest również odpowiednia liczba i czas posiłków. Zalecane jest spożycie 4–5 posiłków dziennie, z których każdy dostarcza odpowiednią liczbę̨ kalorii. W podwzgórzu znajdują się ośrodki łaknienia, które stale monitorują poziom glukozy w docierającej do nich krwi, pobudzając w zależności od potrzeby ośrodek głodu lub sytości. Zgodnie z ich wskazówkami, zdrowy człowiek powinien jeść wtedy kiedy zaczyna subtelnie odczuwać głód, a przestawać wtedy kiedy się nasyci. Istotne jest, aby nie objadać się nadmiernie, ale również nie dopuszczać do sytuacji, w której jesteśmy bardzo głodni. W osiągnięciu wymarzonej sylwetki i dobrego samopoczucia ogromną rolę odgrywa również aktywność fizyczna. Według WHO zbyt niska aktywność́ fizyczna stanowi czwarty z najczęstszych czynników ryzyka, które odpowiadają̨ za przedwczesne zgony na całym świecie. Ponadto, zaleca się spożywanie minimum 2 litrów wody dziennie.