Co wpływa na zdrowie Twojego serca?

Wraz z wiekiem coraz częściej martwimy się o zdrowie swojego serca. Niestety lata niezdrowych nawyków i przemęczania się potrafią odbić na nim duże piętno. Na szczęście nigdy nie jest za późno, aby poprawić jakość swojego życia i przywrócić pracę serca sprzed lat. Poniżej znajdziesz X sposobów na to, aby odmłodzić swoje serce i wrócić do dawnej formy.

 

Palenie papierosów

 

Korzystanie z wyrobów tytoniowych to jeden z najważniejszych czynników ryzyka chorób serca. Wraz z dymem do naszego krwioobiegu przedostaje się wiele związków, które sprzyjają rozwojowi zmian miażdżycowych, a palenie powoduje wzrost ciśnienia tętniczego i przyspieszenie akcji serca. Nie tylko palacze są narażeni na długą listę schorzeń wynikających z tego nawyku, również osoby palące biernie. Badania dowodzą, że ryzyko rozwoju chorób serca u osób skazanych na mimowolne wdychanie dymu tytoniowego jest od 25 do 30 procent wyższe. Najlepszą radą jest więc trzymanie się z dala od dymu tytoniowego.

 

Alkohol

 

O ile nadużywanie (szczególnie wysokoprocentowego) alkoholu jest dla serca zgubne, to zaskoczyć może fakt, że całkowite zrezygnowanie z napojów alkoholowych również nie jest wskazane. Alkohol przyczynia się bowiem do podniesienia poziomu dobrego cholesterolu we krwi, zmniejszając tym samym ryzyko powstania zakrzepów. Lampka czerwonego wina co kilka dni to doskonały sposób aby im zapobiec.

 

Tłuszcze

 

Choć zwykle kojarzymy tłuszcze z czymś szkodliwym, to warto pamiętać o tym, że dzielą się one na różne rodzaje. W rzeczywistości zarówno tłuszcze nasycone, wielonienasycone i nienasycone są w diecie potrzebne, z wyjątkiem tłuszczów trans, a te pojawiają się często w przetworzonych produktach spożywczych, margarynach i masłach roślinnych oraz przekąskach. Wybierając produkty sięgajmy po te, które na opakowaniu posiadają informację o „0% tłuszczach trans” oraz unikajmy tych z napisem „tłuszcz roślinny częściowo uwodorniony”.

 

Sól

 

Sól to najlepszy przyjaciel choroby wieńcowej, a mimo to w wielu domach nadal korzysta się z niej całymi łyżkami. Prawda jest taka, że dzienne spożycie soli powinno ograniczać się zaledwie do połowy łyżeczki, co nie tyczy się jedynie soli dodawanej przy  gotowaniu, ale wszystkich produktów które spożywamy. Słone przekąski, wędliny i sery same w sobie potrafią zawierać duże ilości tego dodatku. Wybierając produkty na półce poświęćmy chwilę, aby odnaleźć te, które zawierają mniej niż 1,5g soli lub 0,6g sodu na 100g.

 

Kwasy omega

 

Tłuste ryby – takie jak sardynki, sardynki, makrele, łosoś i świeży tuńczyk – są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które, jak się uważa, poprawiają poziom cholesterolu. Wegetarianie i weganie mogą otrzymać tłuszcze omega-3 ze szpinaku, kiełków pszenicy, orzechów włoskich, oleju lnianego i oleju lnianego, oleju sojowego i rzepakowego oraz nasion dyni.

Największe ilości kwasów omega-3 zastaniemy w rybach morskich, jednak zapotrzebowanie na nie zaspokoimy również przy pomocy migdałów, orzechów włoskich, laskowych a także pekan. W orzechach znajdziemy przynależące do tej rodziny cenne kwasy linolowy i alfa linolenowy, które redukują poziom złego cholesterolu.

Aby mieć pewność, że kwasy omega są przyswajalne w wystarczających dla zdrowego funkcjonowania ilościach, warto postawić na naturalne suplementy diety cechujące się odpowiednim zbalansowaniem kwasów omega oraz wysoką bioretencją. Takim suplementem jest EstroVita Cardio, stworzona z troską o serce. Kwasy omega pochodzenia naturalnego zostały wzbogacone w witaminy, które regulują pracę układu krwionośnego oraz wzmacniają odporność.

 

Ruch

 

Badania wykazały, że długotrwałe siedzenie w jednej pozycji, np. przed monitorem komputera, znacznie pogarsza naszą kondycję zdrowotną, sprzyja bowiem zwiększeniu stężenia tłuszczów i cukrów we krwi, co negatywnie odbija się na efektywności pracy układu krwionośnego. Ponadto siedzenie przez dłuższy czas (zwłaszcza podczas podróży) zwiększa ryzyko zakrzepicy żył głębokich (zakrzepów krwi). Ważne jest zatem, aby, przynajmniej raz na jakiś czas, wstać na moment od biurka i przejść się po pomieszczeniu.

 

Sen

 

To odpoczynek dla całego ciała, który nie powinien być ignorowany. Wykazano, że osoby, które spały mniej niż 6 godzin na dobę były dwukrotnie bardziej narażone na udar mózgu lub zawał serca, niż osoby śpiące co najmniej 6 godzin.