Zadbaj o swój sen

Sen pełni w życiu człowieka niebagatelną rolę – dzięki niemu organizm może prawidłowo funkcjonować i regenerować się. Podczas snu nasza aktywność ruchowa zostaje zatrzymana, a reaktywność na zewnętrzne bodźce redukuje się do minimum. 

Dlaczego sen jest tak ważny?

Jakość snu wpływa na wiele aspektów naszego życia. To dzięki niemu, wstając rano, mamy więcej energii, a poziom frustracji czy zdenerwowania może zostać znacznie zmniejszony. Za sprawą dobrego snu wzrasta skupienie przekładające się na efektywniejszą pracę, kreatywność oraz łatwiejsze radzenie sobie z trudnościami czy problemami. Zostanie zachowana także motywacja oraz skuteczność w działaniu. Niewystarczająca ilość snu negatywnie odbija się na gospodarce hormonalnej, a także powoduje zwiększenie się wydzielania kortyzolu – hormonu stresu. Pojawia się jednak pytanie: odpowiednia dawka snu, czyli ile?

Zdaniem ekspertów ilość snu, jaką potrzebuje organizm jest uwarunkowana genetycznie, co za tym idzie – jedna osoba będzie czuła się wypoczęta po 8 godzinach snu, inna po 6. Przyjmuje się jednak, że osoby w wieku 14-17 lat potrzebują od 8 do 10 godzin snu, osoby od 26 do 64 lat od 7 do 9 godzin.

Jak zadbać o sen?

  1. Zacień sypialnię

Postaraj się, aby w twojej sypialni było dość ciemno, ponieważ organizm wydziela melatoninę właśnie w nocy. Jasne światło przebijające się przez okno, lub poranne słońce sprawi, że sen stanie się płytki, przez co jego jakość znacznie się obniży, wpływając tym samym na niewystarczającą regenerację.

  1. Zadbaj o odpowiedni materac i poduszkę

Częstym problemem z niewłaściwą jakością snu staje się złe dobranie materaca lub poduszki. Zbyt twarde lub zbyt miękkie łóżko sprawi, że postawa ciała podczas snu przebierze nienaturalnej pozycji, co może odbić się na porannych bólach kręgosłupa czy szyi.

  1. Zrezygnuj z urządzeń emitujących światło niebieskie

Na godzinę przed snem postaraj się odłożyć na bok wszelkie urządzenia mogące emitować niebieskie światło. Do urządzeń tych zaliczamy telefony komórkowe, tablety, laptopy czy telewizory. Jest to o tyle ważne, iż niebieskie światło od nich powstałe pobudzają nasz organizm, co wpływa na problemy z zaśnięciem.

  1. Odpowiednia temperatura

Przed snem warto nieco przewietrzyć sypialnię obniżając tym samym temperaturę pomieszczenia. Wysoka temperatura pomieszczenia nie wpływa pozytywnie na jakość snu.

  1. Zrezygnuj z ciężko strawnych dań przed snem

Uczucie ciężkości oraz uruchomione procesy trawienia mogą sprawić, że zaśnięcie będzie znacznie utrudnione. Odpowiednia ilość snu wpływa na odporność organizmu, która jest niezwykle ważna podczas jesienno-zimowych sezonów. W tym aspekcie możemy pomóc sobie dodatkową suplementacją, taką jak EstroVita, która jest wyjątkową esencją roślinnych kwasów tłuszczowych omega 3,6,9 dla całej rodziny.

  1. Nie bój się rutyny

Kładzenie się spać oraz wstawanie o wybranych i podobnych godzinach pozwala na unormowanie się cyklu dobowego organizmu, dzięki czemu nasze ciało będzie dawać znaki, kiedy powinniśmy zakończyć dzień.

  1. Oczyść umysł

Choć brzmi banalnie, tak często nie zdajemy sobie sprawy, że zaprzątanie głowy problemami, czy stresującymi sytuacjami przed snem może skończyć się bezsenną nocą.

Higiena snu, jak i dbałość o jego jakość, są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, co może uchronić go przed wieloma negatywnymi skutkami płynącymi z otoczenia.