Zdrowotne właściwości jogi!

Moda na jogę nie przemija i trudno się temu dziwić. Choć możemy łączyć ją z filozofią wschodu, joga oferuje ćwiczenia, które są idealne do wykonywania dla wszystkich, niezależnie od formy i stopnia zaawansowania. Poznaj 6 najważniejszych wpływów jogi na Twoje ciało.

 

  1. Rozciąga ciało

 

Rozciągnięte ciało to większy zakres ruchu, a także koniec problemów z bolesnymi stawami, mięśniami i ścięgnami. Dzięki regularnemu ćwiczeniu jogi z dnia na dzień zauważysz jak Twoje ciało się rozciąga. Ściśnięte ścięgna mogą prowadzić do spłaszczenia kręgosłupa lędźwiowego, co wiąże się z silnym bólem pleców. Co więcej osoby rozciągnięte w prosty sposób potrafią zachować prawidłową postawę ciała.

Zła postawa może powodować problemy z plecami, szyją mięśniami i stawami, a w dłuższej perspektywie grozi spłaszczenie wewnętrznych krzywizn kręgosłupa na szyi i dolnej części pleców, prowadzących do zapalenia a nawet zwyrodnienia stawów.

 

  1. Wzmacnia mięśnie

 

Joga to ćwiczenie jedynie z własnym ciężarem ciała, gdzie nacisk na poszczególne partie wyznaczamy sobie sami. Odczuwanie lekkiego dyskomfortu powinno być znakiem, że właśnie takie obciążenie jest dla nas optymalne. Ćwicząc na siłowni ryzykujemy tym, że zbudujemy masę mięśniową kosztem elastyczności ciała. Joga znacząco poprawia również krążenie krwi, dostarczając całemu organizmowi dużych dawek natlenionej krwi, zapobiegając w ten sposób zakwasom.

 

  1. Wspiera pracę serca

 

Ćwiczenia wykonywane w jodze potrafią być bardzo relaksujące i wyciszające całe ciało, co sprzyja spowolnieniu tętna, zaś głębokie i wstrzymywane oddechy dostarczają organizmowi dużych ilości tlenu, których brakuje naszemu krwioobiegowi na co dzień. Z kolei bardziej dynamiczna joga, podczas której występuje lekkie zmęczenie oraz przyspieszenie pulsu, wzmacnia pracę serca zmniejszając ryzyko zawału.

Pozy, podczas których górna partia ciała jest pochylona pozwalają spłynąć krwi żylnej z nóg i miednicy prosto do serca, gdzie może być pompowana do płuc, aby była świeżo natleniona. Pomaga to szczególnie przy dolegliwościach obrzęku nóg.

  1. Czyni Cię szczęśliwszym

 

Badania pokazały, że konsekwentna praktyka jogi pomaga w walce z depresją poprzez podniesienie poziomu serotoniny i zmniejszenie poziomu oksydazy monoaminowej oraz kortyzolu. Pozycje relaksacyjne również wpływają pozytywnie na dotlenienie organizmu, które przekłada się na samopoczucie, oraz dają możliwość wyciszenia własnych myśli. Co więcej świadomość codziennych postępów i zwiększania się zakresu ruchu jest pozytywnym bodźcem, który działa jako doskonały motywator.

Joga zachęca również do relaksu i skupienia się na teraźniejszości, odsuwa od nas natrętne myśli i przesuwa uwagę z układu współczulnego na przywspółczulny układ nerwowy. Dzięki temu umysł staje się odciążony od frustracji, żalu, gniewu i strachu, co pomaga w redukcji stresu.

 

  1. Łagodzi ból

 

Przewlekły ból wywołuje zmiany w istocie szarej naszego mózgu. Zmniejszenie istoty szarej może prowadzić do zaburzeń pamięci, problemów emocjonalnych i problemów w funkcjach poznawczych. U osób praktykujących jogę następuje przyrost istoty szarej, dzięki czemu wzrasta tolerancja na ból oraz łagodzą się skutki zmian wywołanych chronicznym bólem.

 

  1. Pomaga w kobiecych sprawach

 

Regularna praktyka jogi zmniejsza bóle miesiączkowe poprzez rozciąganie i rozluźnienie miednicy, a także reguluje cykl miesiączkowy dzięki dostarczaniu do jajników świeżej krwi podczas pozycji skręconych. Joga jest również polecana kobietom w ciąży z powodu odciążania i łagodzenia bólu kręgosłupa, a także rozciągania miednicy.

Niektóre pozycje, takie jak „dziecko” pozwalają walczyć z przewlekłym bólem głowy a także migreną.

 

Korzyści płynące z ćwiczenia jogi można wymieniać godzinami. Wiele osób ta praktyka skłoniła do zmiany swojego życia na zdrowsze i bardziej wyczulone na to, co przeżywają w danej chwili. Jogę możemy łączyć z myślą mindfullness.