Karmienie piersią to wyjątkowy czas w życiu świeżo upieczonej mamy. Zarówno w okresie ciąży, jak i po niej, młoda mama powinna szczególnie zadbać o swoje zdrowie. Warto zatem zastanowić się, jakich witamin potrzebuje organizm mamy w tym szczególnym czasie!

W okresie karmienia piersią organizm skupia się na produkcji mleka, przez co mama powinna przyjmować odpowiednią ilość kalorii – zazwyczaj nieco większą niż dotychczas, ok. 500 kcal. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na dodatkową energię, wzrasta także zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Nie bez znaczenia jest także okres, w jakim dziecko zostało urodzone – jeśli termin ten przypada na jesień lub zimę, wówczas dodatkowa suplementacja jest wręcz zalecana, ponieważ znacznie ciężej znaleźć świeże warzywa czy owce. W czasie tym spada także witamina D w naszym organizmie – brak słońca niestety tego nie poprawia. To właśnie wtedy warto skonsultować się z lekarzem i podjąć decyzję o przyjmowaniu witamin.

Czego potrzebuje mama karmiąca?

Karmiąc piersią zazwyczaj wzrasta zapotrzebowanie na witaminę A, D, E, C oraz witaminy z grupy B (niacynę, kwas pantotenowy, biotynę, witaminę B6 oraz B12). W diecie nie powinno także zabraknąć wapnia, magnezu, żelaza, cynku, miedzi i jodu oraz kwasów tłuszczowych omega 3, 6 i 9. Warto tutaj zwrócić uwagę na suplement diety EstroVita Classic.  Jako jedyny preparat na rynku posiada najwyższą skoncentrowaną zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, 6, 9, które zostały wyizolowane z unikalnej mieszaniny aż czterech olejów roślinnych (lnianego, z czarnej porzeczki, wiesiołka, ogórecznika).

Kwasy omega 3 i omega 6 są skomponowane w doskonałej proporcji i wzbogacone witaminą E o właściwościach antyoksydacyjnych. EstroVita Classic zawiera ultraczystą formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką ich bioretencję w organizmie człowieka. Zalecana dzienna porcja produktu EstroVita: 5 ml stanowi 100% dziennego zapotrzebowania na wszystkie kwasy z grupy omega i dostarcza: Omega-3 (kwas α-linolenowy) – 2,2g Omega-6 (kwas linolowy, γ-linolenowy) – 1,1g Omega-9 (kwas oleinowy) – 1,0 g Witamina E (D-alfa-tokoferol) – 1,8 mg. Taka porcja produktu (5 ml) przeznaczona jest do stosowania dla wszystkich osób dorosłych.

Podaż witamin może zapewnić mamie także dieta. Warto zaprosić do swojego jadłospisu mleko i przetwory mleczne, takie jak jogurty, które bogate są w wapń. Witamina A, która bierze udział w procesie widzenia i regulacji wzrostu tkanki nabłonkowej, zawarta jest m.in. w szpinaku, dyni czy tłustych rybach. Witaminę C – wspierającą nasz układ immunologiczny – znajdziemy w natce pietruszki, cytrusach czy czerwonej papryce. Wspierającą mineralizację wapnia witaminę D znajdziemy w jajkach, maśle czy wątróbce, natomiast niedobory magnezu uzupełnić można poprzez jedzenie bananów czy orzechów. wspomina dr n. med. Edyta Blus.

Witaminy i minerały są dla naszego organizmu bardzo ważne, a dla kobiety karmiące są podstawowym i kluczowym elementem. Kobiecy organizm zużywa energię na produkcję mleka, przez co niedobór jakichś witamin może sprawić, że organizm zacznie czerpać z rezerw, których ma ograniczona ilość. W rezultacie kobieta może odczuwać znaczne przemęczenie, przygnębienie. Mogą pojawić się problemy zdrowotne i pogorszenie samopoczucia. Zdrowa i dobrze zbilansowana dieta będą tutaj na wagę złota!


dr n. med. Edyta Blus

Doktor nauk medycznych w zakresie biologii medycznej i magister biologii. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas stażu i pracy w Pracowni Immunologii Doświadczalnej Instytutu Biologii Medycznej Polskiej Akademii Nauk oraz  jako nauczyciel akademicki immunologii i patofizjologii na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi.